MANAGEMENT pro maturanty
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
MANAGEMENT
Definice managementu
= proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního užití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů
Manažerské funkce:
- Plánování 
- Organizování¨ 
- Řízení lidských zdrojů 
- Vedení 
- Kontrola 
Pojem management přestavuje:
- Skupinu řídících pracovníků podniku 
- Určitý způsob vedení lidí (činnost, kterou vedoucí pracovník vykonává prostřednictvím skupiny lidí) 
- Odbornou discipilínu a obor studia (soubor přístupů pro zvládnutí manažerských funkcí) 
Pojmu MANAGEMENT odpovídá český termín ŘÍZENÍ (v angličtině manage – vést, řídit)
= ucelený soubor ověřených přístupů, názorů, zkušeností, doporučení a metod, které vedoucí pracovníci užívají k zvládnutí specifických činností, jež jsou nezbytné k dosažení soustavy podnikatelských cílů organizace
MANAŽER = profese a její nositel je zodpovědný za dosahování cílů svěřených mu organizačních jednotek
Postavení manažera v organizaci
- Top manažeři – nejvyšší management, vytváří koncepci firmy, koordinuje všechny činnosti, důraz na manažerské schopnosti a znalosti 
- Střední management – vedoucí různých podnikových útvarů, základ jejich práce je v komunikaci 
- Manažeři první linie – jsou v přímém kontaktu s řadovými zaměstnanci, důraz na odborné znalosti 
VÝVOJ MANAGEMENTU
- PLÁNOVÁNÍ 
= proces stanovení cílů a následně zpracovaných kroků, jak těchto cílů dosáhnout
Podstatou plánování je stanovování budoucího stavu organizace a cest k jeho dosažení.
Členění plánů
Z časového hlediska:
- Dlouhodobé – déle než 5 let 
- Střednědobé – 1 – 5 let 
- Krátkodobé – na rok a rozpracované na kratší období 
Z hlediska úrovně rozhodovacího procesu:
- Strategické plány 
ve kterých jsou konkretizovány strategické záměry organizace. Strategické plány vypracovává top management.
- Taktické plány 
které směřují k uskutečňování plánů strategických. Taktické plány se obvykle sestavují ve věcné struktuře odpovídající funkční nebo útvarové podobě organizace. Jsou schvalovány top managementem. Jejich příprava je náplní činnosti středního managementu.
- Operativní plány 
jsou sestavovány na čtvrtletí, měsíc či kratší období. Jsou v nich respektovány záměry taktických plánů. Při jejich sestavování se vychází z konkrétních podmínek, známých informací o zdrojích, adresně je určena odpovědnost pracovníků realizujících plány. Vypracování operativních plánů je záležitostí středního managementu. V případě denních či směnových plánů pak managementu první linie.
Požadavky na plán
Plán musí být:
- Reálný 
vychází z reálných možností organizace, z reálné dostupnosti všech komponentů výroby, z reálných možností odbytu organizace.
- Úplný 
činnosti jsou podle něj z hlediska splnění úkolu dostatečně definované.
