Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MANAGEMENT pro maturanty

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (210.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Alternativní

-více alternativ u činností, jejichž splnění může být ohroženo poruchou ve výrobě, výpadkem kooperujících subdodavatelů nebo nutností použít např. odlišné součástky či materiály.

Plánovací proces by měl obsahovat:

  • Cíle firmy

  • Důležitost cílů

  • Vztahy mezi cíly

  • Časová posloupnost cílů

  • Kdo je za co odpovědný

  • Varianty strategií

  • Rozpočet

  • Kontrola

2. ORGANIZOVÁNÍ

= manažerská funkce, jejímž smyslem je uspořádat prvky systému (podniku) tak, aby fungovaly co nejlépe a tak přispěly k dosažení cílů

Uspořádáním prvků (osob) v podniku vzniká organizační struktura podniku:

  1. Liniová organizační struktura

  • Je zde jediný odpovědný vedoucí,

  • je jasně zřejmé, kdo je komu nadřízený a podřízený,

  • vedoucí má komplexní zodpovědnost za jím vedenou organizační jednotku

  • Užívá se u menších jednotek

  1. Funkcionální (funkční) organizační struktura

  • Základem této struktury je uspořádání, kdy má pracovník různé nadřízené pro různé oblasti fungování organizace

  • pracovníci sdružují podle podobnosti úkolů, dovedností nebo aktivit (např. výroba, výzkum, finance).

  • Výhodou je efektivnost založená na specializaci odborníků, jednotné řízení.

  • Nevýhodou je nutnost větší koordinace mezi jednotlivými funkčními oblastmi, sklon k jednostrannému řešení komplexních úkolů

  • Problémem této struktury je , že pracovník dostává od různých nadřízených vzájemně odlišné příkazy.

  1. Liniově - Štábní organizační struktura

  • Je tvořena liniovou a štábní složkou

  • Vedoucí je nadřízen všem pracovníkům i štábu

  • Štáb slouží jako poradní orgán v nějaké specializované oblasti

  • Typické pro průmyslové podniky

  1. Divizní struktura

  • je používána u rozsáhlých organizací, které působí ve více oblastech nebo regionech

  • je charakteristická decentralizovaným řízením a vytvářením nižších, plně autonomních (=samostatných) jednotek.

Faktory ovlivňující efektivní výběr organizačních struktur:

Vždy záleží na záměrech vrcholového vedení

  • vnitřní faktory:

    • velikost firmy

    • výrobně-technická základna

    • teritoriální umístění

  • vnější faktory:

    • stabilita podnikatelského prostředí

    • vliv vědeckotechnické revoluce

    • legislativní možnosti

3 . ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ

(Personální činnosti)

jsou veškeré aktivity podniku, které se týkají jeho lidských zdrojů (pracovníků)

Organizace personálních činností:

závisí na organizační struktuře podniku a na počtu a složení pracovníků podniku.

Spadá do působnosti:

  • Personálního útvaru

  • Personálního oddělení

  • Personalisty

  • Majitele podniku

Personální činnosti

  1. Plánování počtu pracovníků

  2. Získávání a výběr pracovníků

  3. Přijímání pracovníků

  4. Rozmísťování pracovníků

  5. Hodnocení pracovníků

  6. Odměňování pracovníků

  7. Vzdělávání pracovníků

  8. Péče o pracovníky

  9. Bezpečnost a ochrana zdraví při práci

  10. Evidence pracovníků

Témata, do kterých materiál patří