Propagace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Propagace
Komunikace → neverbální – mimika, optika
→ verbální – ústní, písemná
Forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, aby zákazník byl informován a přesvědčen k nákupu určitého zboží nebo služby
Funkce: informační – informovat o výrobku nebo slevě
přesvědčovací – snaha přimět ke koupi
připomínající – připomíná výrobek
Nástroje
Reklama – placená, neosobní jednosměrná komunikace
– cíl: ovlivnit chování spotřebitele ke koupi
– formy – TV, rádio, internet, billboardy, letáky, noviny
– slogan, výběr cílové skupiny
– úspěšnost = ve správný čas, na správném místě
+ masovost, visibilita - vysoká cena, obtížná měřitelnost účinku
Osobní prodej – přímá komunikace a vybudování vztahu se zákazníkem
– možnost získání zpětné vazby
– typické pro: kosmetiku, drogerii, elektro
– nároky na vlastnosti prodejce (odborné znalosti, plné nasazení, improvizace)
+ efektivnější než ostatní nástroje - vysoké náklady, vazba zákazníka na prodejce
Podpora prodeje – nepřímá komunikace zahrnující krátké podněty ke koupi
– reklamní dárky, vzorky, ochutnávky, kupony, soutěže, slevy
+ okamžitý účinek - krátkodobé
Public relations – bezplatné, zvyšuje pozitivní obraz o firmě před veřejností prostřednictvím médií
– prostředky: a) press relation – tiskové konference, interview
b) firemní akce – slavnostní večírek, rodinný den
c) sponzoring – finanční podpora – sport, kultura, charity
d) lobbing – zastupování zájmů firmy u veřejných činitelů
± nezávislé ovlivňování veřejného mínění
Přímá marketing – komunikace firmy s konkrétním zákazníkem – přímé oslovení člověka, vyvolání přímé reakce
– formy: pošta na přímého adresáta, telemarketing, TV shop, direkt mailing
– podmínka: databáze stávajících i potencionálních zákazníků
+ přímé zacílení - zahlcenou přímým marketingem
Propagace v CR
Reklama – webovky, katalogy, inzeráty v tisku, plakáty, prospekty, stánky na letišti
– webovky – vyhledávání podle kategorií, last a first minute nabídky, porovnání, recenze
– katalog – lákavá obálka, foto, ceník, stručný popis, dobrá orientace v cenách, snadné hledání
Podpora prodeje – soutěže, hry, dárkové poukazy, dětské slevy, výstavy, veletrhy
Public relations – prezentace produktů (studijní cesta pro novináře), sponzoring, charita
Osobní doporučení - nejúčinnější
Sezónnost
Sezóna = období roku, pravidelně se opakující, které je vhodné pro nějakou činnost nebo ve které dochází k nějakým dějům
= vlastnost, která se vztahuje k pravidelnému opakování činnosti
= sociálně - ekonomickým jev, který se pravidelně opakuje - návštěvnost, počty ubytovaných, zájezdů
Výkyvy v průběhu dne, týdne, měsíce nejsou sezónnost
Příčiny
Přírodní činitelé - klimatické podmínky, délka dne, počet deštivých dnů, sníh