Rovnováha spotřebitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
5.
Rovnováha spotřebitele
- jedná se o zkoumání poptávkové strany trhu a služeb;, spotřebitel
vstupuje na trh za účelem nakoupení statků, které slouží k uspokojení
jeho potřeb; spotřebitel porovnává užitek a újmu, která je s nákupem
spojena(cena); východiskem teorie spotřebitele je kategorie
užitečnosti(je subjektivní); užitečnost ovlivňuje rozhodování
spotřebitele o tom, jak vynaloží svůj důchod
- Užitečnost = a) celková = je dána celkovým uspokojením potřeb, takže s
rostoucím množstvím spotřebovaných statků
užitečnost roste
b) mezní = vyjadřuje, jaký je přírůstek užitečnosti; čím
je statek vzácnější, tím má větší mezní užitek
- spotřebitel je v rovnováze, jestliže vydává svůj důchod na nákup určitých
výrobků a přitom platí, že :
MUa MUb MUc
= =
Pa Pb Pc
- je-li zvolena taková kombinace nákupu, tak hovoříme o tom, že spotřebitel
je v ROVNOVÁZE
Př:
Množství MU Piva MU CD MU Hamburgeru 1 20/10 = 2 20/100 = 0,2 20/20 = 1 2 10/10 = 1 20/100 = 0,2 12/20 = 0,6 3 4/10 = 0,4 20/100 = 0,2 4/20 = 0,2 4 2/10 = 0,2 20/100 = 0,2 2/20 = 0,1 5 1/10 = 0,1 20/100 = 0,2 1/20 = 0,05P Pivo = 10,- Kč
P CD = 100,- Kč
P Hamb. = 20,- Kč
a) určete optimální stavbu nákupu pokud chcete utratit 300,- Kč (4 piva; 3
hamburgery; 1 cd)
b) 500,- Kč
Př:
x -------- 1,5 $
Y -------- 1 $
MUY ------ 30 $
MUX ------ ? $
___________________
MUX MUY MUX 30
---- = ---- ---- = ----
PX PY 1,5 1
MUX = 45 $
Indeferenční analýza
⇒ měří mezní užitečnost
- dva předpoklady: a) kardinalistický (užitečnost je měřitelná)
b) ordinalistický (je neměřitelná)
- spotřebitel je schopen rozhodnout, která kombinace
je pro něho užitečnější
- v případě, že kombinace statků přinese stejný
užitek, tak tato kombinace leží na tzv.
INDEFERENČNÍ KŘIVCE
K, L = kombinace spotřeby, které poskytují stejný užitek
R = poskytuje vyšší užitek, ale nemáme na to PRACHY
→ rovnováha spotřebitele je v bodě dotyku indeferenční křivky a linie
příjmů
Nezaměstnanost
Trh práce
Trh práce má oproti jiným trhům řadu specifických rysů, které jsou projevem zvláštního výrobního faktoru-práce. Práce je jedním ze zdrojů, ale neexistuje sama o sobě. Koupě výrobního faktoru práce se sjednává s jejím vlastníkem a cenou je mzda. K utváření mzdy je nutné, vycházet z ujasnění motivace obou stran trhu.
Co motivuje nabídku práce a poptávku po práci:
1) Poptávka po práci = je určena jako u každého výrobního faktoru
mezním produktem, tedy mezním produktem práce.
Utváří se v závislosti na množství ostatních
výrobních faktorů a jejich vzájemných poměrech.
- Podnikatel je ochoten a má zájem najímat práci,
jestliže příjem z jednoho produktu bude větší
naž náklady na její získání. Z toho plyne, že
pokud dojde k rovnosti, nnebude mít zájem o
dodatečné jednotky práce.
2) Nabídka práce = na trhu je zastoupena domácnostmi a i v tomto