Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




tržní ekonomika

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (54.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jestliže cena komplementu klesne, poptávka se zvýší, poptávka po komplementu jde nahoru

Ck↓ P↑ → Pk↑

Druhy poptávky:

  1. Agregátní poptávka – všichni se poptávají po všech druzích zboží (celková poptávka)

  2. Dílčí poptávka – všichni e poptávají po jednom druhy zboží

  3. Individuální poptávka – jeden člověk se poptává po různých druzích zboží

Nabídka

= ochota prodat určité množství zboží za určitou cenu

Zákon rostoucí poptávky – jestliže cena roste, nabídka stoupá

Faktory ovlivňující nabídku

  1. Cena

  2. Náklady na výrobu (nákup) – náklady nižší, nabídka je vyšší N↓ Na↑

  3. Cena substitutu – cena substitutu jde dolů, nabídka zboží se zvýší Cs↓ Nz↑

  4. Cena komplementu – cena komplementu roste, nabídka zboží roste Ck↑ Nz↑

  5. Výrobní podmínky: počasí, povodeň – věci, které nejdou ovlivnit, nabídka jde dolů N↓

Druhy nabídky:

  1. Agregátní – všechny firmy nabízejí všechny druhy zboží

  2. Dílčí – všichni nabízejí jeden druh zboží

  3. Individuální – jeden člověk nabízí různé druhy zboží

Graf trhu

Problémy otevřenosti ekonomiky, dopady na domácí trh
  • Příliv zahraničního zboží k nám, často cenově levné, likviduje domácí trh. Silná zahraniční konkurence (kvalita) při vývozu našich výrobků. (Čína)

  • Konkurence – vyšší v otevřené ekonomice. Pro mě je to lepší – větší výběr, firma to má těžší, posouvá je to dopředu, jinak nestíhají

Dovoz
  • není pro naši ekonomiku pozitivní, na naše území se totiž dostávají levné výrobky například z Číny, které si pak lidé kupují spíše než drahé domácí výrobky, je-li hodnota dovozu vyšší než hodnota exportu, rozdíl tvoří úbytek na hrubém domácím produktu. Všechny vlády zemí, které mají mnohem větší dovoz než vývoz, se proto snaží tuto situaci kompenzovat.

Problémy: pašování drog, cigaret, alkoholu, pracovní síla bez povolení, nelegální obchod se zbraněmi a lidmi

Výhody: neomezené cestování, vývoz, práce v zahraničí, studium v zahraničí, konkurence

Nevýhody: riziko, konkurence, pracovní síla

Propagace výrobků a služeb

je cílené oslovení kupujícího, ke kterému je směřované určité sdělení. Je jednou ze čtyř součástí marketingového mixu.

Reklama:

  • placená forma neosobní komunikace, jednosměrná komunikace prostřednictvím médií

  • cílem je zvyšování obratu, posílit vnímání produktu a značky

Podpora prodeje:

  • technika, která stimuluje různými nástroji k uskutečnění nákupu; například soutěže, hry, akce na místě prodeje, slevové kupony, prémie a vzorky

Přímý marketing:

  • jde o marketingovou komunikaci s vybranými zákazníky s cílem vyvolat okamžitou odezvu

Public relations:

  • cílem je předat informace o organizaci a vytvořit příznivé klima, získat sympatie a podporu veřejnosti

Osobní prodej:

  • vyškolení prodejci mají ovlivnit kupujícího při jeho rozhodování, zprostředkovávat informace oběma směry, případně předvádět zboží, poskytovat servis a další služby

Témata, do kterých materiál patří