tržní ekonomika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jestliže cena komplementu klesne, poptávka se zvýší, poptávka po komplementu jde nahoru
Ck↓ P↑ → Pk↑
Druhy poptávky:
Agregátní poptávka – všichni se poptávají po všech druzích zboží (celková poptávka)
Dílčí poptávka – všichni e poptávají po jednom druhy zboží
Individuální poptávka – jeden člověk se poptává po různých druzích zboží
Nabídka
= ochota prodat určité množství zboží za určitou cenu
Zákon rostoucí poptávky – jestliže cena roste, nabídka stoupá
Faktory ovlivňující nabídku
Cena
Náklady na výrobu (nákup) – náklady nižší, nabídka je vyšší N↓ Na↑
Cena substitutu – cena substitutu jde dolů, nabídka zboží se zvýší Cs↓ Nz↑
Cena komplementu – cena komplementu roste, nabídka zboží roste Ck↑ Nz↑
Výrobní podmínky: počasí, povodeň – věci, které nejdou ovlivnit, nabídka jde dolů N↓
Druhy nabídky:
Agregátní – všechny firmy nabízejí všechny druhy zboží
Dílčí – všichni nabízejí jeden druh zboží
Individuální – jeden člověk nabízí různé druhy zboží
Graf trhu
Problémy otevřenosti ekonomiky, dopady na domácí trh
-
Příliv zahraničního zboží k nám, často cenově levné, likviduje domácí trh. Silná zahraniční konkurence (kvalita) při vývozu našich výrobků. (Čína)
-
Konkurence – vyšší v otevřené ekonomice. Pro mě je to lepší – větší výběr, firma to má těžší, posouvá je to dopředu, jinak nestíhají
Dovoz
-
není pro naši ekonomiku pozitivní, na naše území se totiž dostávají levné výrobky například z Číny, které si pak lidé kupují spíše než drahé domácí výrobky, je-li hodnota dovozu vyšší než hodnota exportu, rozdíl tvoří úbytek na hrubém domácím produktu. Všechny vlády zemí, které mají mnohem větší dovoz než vývoz, se proto snaží tuto situaci kompenzovat.
Problémy: pašování drog, cigaret, alkoholu, pracovní síla bez povolení, nelegální obchod se zbraněmi a lidmi
Výhody: neomezené cestování, vývoz, práce v zahraničí, studium v zahraničí, konkurence
Nevýhody: riziko, konkurence, pracovní síla
Propagace výrobků a služeb
je cílené oslovení kupujícího, ke kterému je směřované určité sdělení. Je jednou ze čtyř součástí marketingového mixu.
Reklama:
placená forma neosobní komunikace, jednosměrná komunikace prostřednictvím médií
cílem je zvyšování obratu, posílit vnímání produktu a značky
Podpora prodeje:
technika, která stimuluje různými nástroji k uskutečnění nákupu; například soutěže, hry, akce na místě prodeje, slevové kupony, prémie a vzorky
Přímý marketing:
-
jde o marketingovou komunikaci s vybranými zákazníky s cílem vyvolat okamžitou odezvu
Public relations:
cílem je předat informace o organizaci a vytvořit příznivé klima, získat sympatie a podporu veřejnosti
Osobní prodej:
vyškolení prodejci mají ovlivnit kupujícího při jeho rozhodování, zprostředkovávat informace oběma směry, případně předvádět zboží, poskytovat servis a další služby