Úvod do makroekonomie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Stabilizační makroekonomická politika
makroekonomickou stabilitu představuje:
stabilní tempo růstu reálného produktu, odpovídající vývoji potenciálního produktu
stabilní nízká míra nezaměstnanosti na úrovni přirozené míry nezaměstnanosti
stabilní nízká míra inflace
vnější ek.rovnováha jako vyrovnaná platební bilance
nestabilita má většinou podobu cyklického kolísání těchto veličin
Různé přístupy:
liberální přístup
vychází z předpokladu, že trhy se pružně přizpůsobují změnám v poptávce a nabídce změnou cen makroek. veličiny automaticky směřují k rovnováze při přirozeném stupni využití výr. faktorů
odchylky od této rovnováhy jsou způsobeny příčinami neekonomickými, před. nevhodnými zásahy autorit (vládní selhání)
vláda nemá nárazově usměrňovat vývoj makroek.veličin, její úloha má být velmi omezená a to:
vytvářet právní rámec podnikání
vytvářet podmínky pro stimulaci konkurence (protikartelové zákony)
zabezpečovat produkci některých veřejných statků (obrana apod.)
zabezpečovat stabilní vývoj množství peněz v ekonomice
před. klasická ekonomie (A. Smiths – neviditelná ruka trhu), neokonzervatizmus (monetaristická teorie – M. Friedman, racionální očekávání – R. Lucas, T. Sargent, R. Barro, ekonomie strany nabídky – A. Laffer, teorie reálného hosp. cyklu – Ch. Plosser, J. Long)
intervencionalistický přístup
je opakem liberalismu
makroekonomické poruchy (př. vysoká nezaměstnanost a cyklické kolísání úrovně produktu) jsou tržním selháním automaticky se nic udržovat nebude zásahy jsou nutné
zásahy vlády: před. prostřednictvím fiskální politiky, důležitá je však i měnová a obchodní politika, regulace měn. kurzů a důchodová politika
keynesiánci (J. M. Keynes – 30. léta), neokeynesiánství (G. Mankiw, D. Romer, O. Blanchard)
b) základní makroekonomické subjekty a finanční toky mezi nimi, základní makronek. identity
Makroekonomické subjekty
Toto rozdělení vyplývá ze zapojení do makroek. koloběhu SaS, výr. faktorů a důchodů.
Domácnosti
jsou vlastníky výr. faktorů (půdy, práce a kapitálových statků), které jsou využívány v podnicích k výrobě statků
z vlastnictví výr. faktorů plynou domácnostem z podniků příslušné důchody (mzdy, renty, zisky, dividendy, nájemné,…)
na základě přerozdělování získávají domácnosti také transferové důchody, zejména od vlády v podobě různých sociálních dávek, podpor a příspěvků
důchody domácností jsou využity:
zaplacení daní
jako spotřební výdaje domácností C – domácnosti nakupují od podniků spotřební statky v podobě výrobků a služeb
k tvorbě úspor PS
patří sem domácnosti osob + ústavní domácnosti (domovy důchodců, kláštery,…)
podniky
využívají služby výr. faktorů k výrobě SaS
tyto statky poskytují všem zbývajícím sektorům i mezi sebou navzájem
patří sem materiální výrobní sféra i sféra služeb, veřejné i soukromé vlastnictví, tržní i netržní podniky, jednotlivci
podniky získávají své důchody na základě výdajů ostatních sektorů na nákup produkce podniků
podniky získávají soukromé důchody I, vládní výdaje G, transferové důchody ( v podobě subvencí z vládního rozpočtu)
důchody podniků jsou využity:
na úhradu nákladů za výrobní faktory (mzdy, renty, úroky) včetně nákladů na suroviny, energii (tzv. meziprodukty)
zaplacení daní
zůstávají tzv. hrubé úspory podniků (GBS) – podoba opotřebení fixního kapitálu a nevyplacených zisků – tzv. čistých úspor podniků (NBS)
rozdělení podniků podle potřeb národního účetnictví:
nefinanční podniky a korporace
finanční instituce a společnosti
vládní sektor ústřední a místní – veřejná správa a obrana, školy, zdravotnická zařízení
samostatní rolníci, živnostníci a ostatní samostatní podnikatelé
občanská sdružení, spolky a nadace, politické strany
vláda
je představována soustavou veřejných rozpočtů – je tvořena např. státním a místními rozpočty, státními fondy, fondy zdravotního pojištění
příjmy vlády= před. daně a povinné platby na ZSP
celkové výdaje se dělí na: vládní nákupy výrobků a služeb G a na vládní transferové platby TR
vládní nákupy výrobků a služeb (G)– jde o výdaje veřejných rozpočtů, za které vláda získá ekvivalent – vláda nakupuje zejména produkci podniků, jejichž hospodaření je napojeno na rozpočet a které jsou zpravidla ve veřejném vlastnictví (vláda financuje nemocnice, školství, obranu a tím nakupuje jejich produkci, kterou dává domácnostem příp. podnikům); vláda kupuje i investiční statky- např. počítače pro školy- vládní nákupy se skládají z vládní spotřeby a vládních investic: Gc + Gi
transfery (TR)– za ně nezíská odpovídající ekvivalent – v podobě sociálních dávek, příspěvků a podpor domácnostem, subvencí podniků (zemědělcům, exportérům…)
rozdíl mezi příjmy a výdaji tvoří rozpočtové saldo – kladné (rozpočtový přebytek) a záporné (rozpočtový deficit)
rozdíl mezi příjmy vlády a transferovými platbami a spotřebními nákupy vlády tvoří čisté vládní úspory NGS
zahraničí
předchozí sektory zahrnovaly domácí subjekty = rezidenty – mají sídlo v dané zemi
nerezidenti – zahraniční subjekty typu domácnost, podnik, vláda- označíme je jako zahraničí
je důležitým odběratelem domácích výrobků a služeb, zároveň domácí podniky dovážejí ze zahraničí
sleduje se saldo tohoto obchodu = export mínus import = čistý export NX
sektor zahraničí může svými úsporami doplňovat národní úspory, když je import větší než export (nakupujeme na dluh nebo čerpáme devizové rezervy)
export je větší než import – část národních úspor je poskytována do zahraničí