Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Úvod do makroekonomie

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (229 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Stanovení hry laisser faire, laissez passer = nechte být,nechte plynout

Klasická škola

  • Od 60.let 17.století do 30.let 19.století

  • Adam Smith,T.R. malthus,D.Ricardo,J.B.Say,J.S.Mill

„Jednotlivec se řídí vlastním prospěchem,ale jako v mnoha dalších případech ,vede ho jaká si neviditelná ruka,aby ppomáhala dosáhnout cíle,o který mu vůbec nejde…tím ,že sleduje vlastní zájem,často prospěje zájmům společnosti více,než kdyby jim chtěl skutečně prospět.“(Adam Smith)

„ Existuje-li volný trh a chová-li se každý jednotlivec v souladu se svými ekonomickými zájmy,bude ekonomika jako celek dobře fungovat. Volné trhy ( tj.trh výrobků a služeb ,trh práce a trh aktiv) nesmějí být deformováni zásahy typu :minimální mzdy,mzdové a úrokové stropy,regulace cen atd.zejména ceny a mzdy se musí pružně přizpůsobovat měnícím se podmínkám na trhu.“

  • lidé sledují svůj ekonomický zájem

  • ceny svým pohybem zajišťují neustálé obnovování rovnováhy na trzích.

→Vláda by měla hrát jen minimální roli!

1776 – Adam Smith – Pojednání o podstatě a původu bohatství národů

  • stát musí vytvářet optimální podmínky pro fungování trhu

  • stát má chránit společnost před násilím a napadením

  • stát má chránit každého člena společnosti před násilím a útlakem ze strany druhého

  • stát má povinnost budovat a udržovat některé veřejné práce a díla, veřejné instituce, které by nikdy nemohly být budovány a udržovány v zájmu některého jednotlivce či skupiny

Řízení pomocí plánování

  • 1917 Rusko

  • extrémní případ intervencionismu

  • inspirace utopickými socialisty

  • předpoklad existence společenského vlastnictví výrobních prostředků

  • plánování – co? Jak ? pro koho ?+kolik ? kdy ? kde ? kdo ?

Keynesovská makroekonomie

  • J.M.keynes : obecná teorie zaměstnanosti,úroků a peněz (1936)

  • Doba silné hospodářské deprese,vysoké nezaměstnanosti,nevyužitých zdrojů apod.

  • Neviditelná ruka trhů selhala, ceny a mzdy jsou nepružné – vznik nerovnováh v důsledku nedostatečné koupě schopné poptávky

  • Návrh řešení v podobě státních intervencí ,např. prostřednictvím veřejných výdajů)

Monetarismus

  • Polovina 50.tých let 20.století

  • Anglosaská reakce na keynesiánství

  • Chicácská škola – víra ve svobodné trhy

  • Rehabilitace kvantitativní teorie peněz

  • M.Friedmen (nobelova cena 1976) navazuje na mladší generaci rakouské školy – L.Mieses, F.A.von Hayek ( Nobelova cena 1974 )

Ordoliberalismus

  • Kontinentální reakce na keynesiánství

  • 30.léta 20.století – Freiburská škola

  • teoretické základy,poválečné obnovy západního Německa

  • W.Eucken : hospodářský řád jako jednota dvou principů – konstruujícího a regulujícího

  • L.Erhard – hospodářská reforma

Teorie veřejné volby

  • 50.léta 20.století

  • J.Buchanan – Nobelova cena 1986

  • „Lidé se chovají racionálně nejen v oblasti ekonomie ,ale též v oblasti politiky.“ – zkoumání politického rozhodování pomocí nástrojů ekonomické teorie

  • politici a byrokracie nesledují obecné blaho,ale prosazují opatření, která jim umožní posílit svůj vlastní vliv potlačování konkurence a podnikatelské iniciativy

Témata, do kterých materiál patří