Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. - Základní ekonomické pojmy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (147.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Trh výrobků a služeb

  • Trh výrobních faktorů (půda, práce, kapitál)

  • Trh finanční (peníze, finanční kapitál)

Trh výrobků a služeb

POPTÁVKA

  • Množství zboží nebo služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit

  • Rozhodujícím faktorem je cena

  • Platí, že jestliže cena vzroste, poptávka klesne, naopak pokud klesne cena, stává se výrobek přitažlivějším a poptávka roste

  • Neelastická poptávka (cena se mění poptávka po zboží zůstává stejná)

  • Elastická poptávka (cena se nemění, mění se množství zboží)

Faktory působící na poptávku

  • Substituční výrobek nebo služba – produkt, který je schopen nahradit původní

  • Komplementární výrobek – zboží, které tvoří nedílnou součástí se základním výrobkem, i když není součástí přímého nákupu výrobku základního

  • Faktor změn hladin důchodů – způsobí zvýšení nebo snížení poptávky směrem k jiné cenové úrovni

  • Faktor preferencí, tradic, zvyků – spousta nákupů se činí v závislosti na těchto faktorech, cena nehraje při mírném pohybu tak závažnou roli

  • Faktor očekávání změn ceny – způsobí zvýšený nákup v okamžiku, kdy se lidí o této předpokládané změně dozvědí

  • Faktor setrvačnosti – navazuje na faktor očekávání, lidé očekávají, že předpoklad snížení ceny může nastat

Cenová elasticita

  • Vztah mezi změnou ceny a změnou poptávaného množství (v %) – různé druhy zboží vykazují při pohybu cen různou reakci spotřebitelů

NABÍDKA

  • Je chápána jako množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně

  • Nabízené množství je závislé především na ceně

  • S rostoucí cenou nabídka roste (snaha o maximální zisk)

  • Se zvyšující se cenou na trhu produktů stoupá i nabídka výrobců, Proč?

    1. Se zvyšující se hromadou výrobků se snižují náklady na jednici, při větším objemu výroby a prodeje při zvyšujících se cenách výrobce dosahuje většího zisku

    2. Do výrobního oboru vstupují další výrobci (konkurenti), kteří zjistili, že daný výrobek jde na odbyt; vyšší cena umožňuje výrobcům, kteří měli vyšší náklady na jednice, vstoupit na trh

Další faktory působící na nabídku

  • Substituty – náhrada

  • Náklady na jednici výroby – hromadná výroba snižuje náklady na jednici, výrobce dosahuje vyššího zisku, pohyby ceny vstupních zdrojů (dražší materiál), technický a technologický pokrok, který přispívá k levnější výrobě

  • Změna výrobních podmínek – vliv pohybu cen strategických surovin (ropa, plyn, voda, energie), u některých výrobních oborů (v zemědělství neúroda)

Vzájemné působení nabídky a poptávky

  • Každý ekonomický subjekt je současně na straně nabídky a poptávky

  • Proces ekonomického jednání a chování je procesem vzájemného působení nabídky a poptávky

  • Je provázen neustálou změnou pozic

Témata, do kterých materiál patří