1. - Základní ekonomické pojmy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Trh výrobků a služeb
Trh výrobních faktorů (půda, práce, kapitál)
Trh finanční (peníze, finanční kapitál)
Trh výrobků a služeb
POPTÁVKA
-
Množství zboží nebo služeb, které jsou kupující ochotni za určitou cenu koupit
-
Rozhodujícím faktorem je cena
-
Platí, že jestliže cena vzroste, poptávka klesne, naopak pokud klesne cena, stává se výrobek přitažlivějším a poptávka roste
-
Neelastická poptávka (cena se mění poptávka po zboží zůstává stejná)
-
Elastická poptávka (cena se nemění, mění se množství zboží)
Faktory působící na poptávku
-
Substituční výrobek nebo služba – produkt, který je schopen nahradit původní
-
Komplementární výrobek – zboží, které tvoří nedílnou součástí se základním výrobkem, i když není součástí přímého nákupu výrobku základního
-
Faktor změn hladin důchodů – způsobí zvýšení nebo snížení poptávky směrem k jiné cenové úrovni
-
Faktor preferencí, tradic, zvyků – spousta nákupů se činí v závislosti na těchto faktorech, cena nehraje při mírném pohybu tak závažnou roli
-
Faktor očekávání změn ceny – způsobí zvýšený nákup v okamžiku, kdy se lidí o této předpokládané změně dozvědí
-
Faktor setrvačnosti – navazuje na faktor očekávání, lidé očekávají, že předpoklad snížení ceny může nastat
Cenová elasticita
-
Vztah mezi změnou ceny a změnou poptávaného množství (v %) – různé druhy zboží vykazují při pohybu cen různou reakci spotřebitelů
NABÍDKA
-
Je chápána jako množství zboží nebo služeb, které výrobci dobrovolně dodají na trh při určité ceně
-
Nabízené množství je závislé především na ceně
-
S rostoucí cenou nabídka roste (snaha o maximální zisk)
-
Se zvyšující se cenou na trhu produktů stoupá i nabídka výrobců, Proč?
-
Se zvyšující se hromadou výrobků se snižují náklady na jednici, při větším objemu výroby a prodeje při zvyšujících se cenách výrobce dosahuje většího zisku
-
Do výrobního oboru vstupují další výrobci (konkurenti), kteří zjistili, že daný výrobek jde na odbyt; vyšší cena umožňuje výrobcům, kteří měli vyšší náklady na jednice, vstoupit na trh
-
Další faktory působící na nabídku
-
Substituty – náhrada
-
Náklady na jednici výroby – hromadná výroba snižuje náklady na jednici, výrobce dosahuje vyššího zisku, pohyby ceny vstupních zdrojů (dražší materiál), technický a technologický pokrok, který přispívá k levnější výrobě
-
Změna výrobních podmínek – vliv pohybu cen strategických surovin (ropa, plyn, voda, energie), u některých výrobních oborů (v zemědělství neúroda)
Vzájemné působení nabídky a poptávky
Každý ekonomický subjekt je současně na straně nabídky a poptávky
Proces ekonomického jednání a chování je procesem vzájemného působení nabídky a poptávky
Je provázen neustálou změnou pozic