Hlavní činnost
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Trvale udržitelný rozvoj – myšlenka trvale udržitelného rozvoje vychází se z faktu, že život na naší planetě je založen na nepřetržité recyklaci hmoty a energie; současná ekonomika tuto recyklaci narušuje – vyčerpává neobnovitelné zdroje (uhlí, ropa atd.) a vytváří takový odpad, který se nedá dále přetvářet; narušuje se udržitelnost života, spočívající v tom, že každý druh v síti života vrací v jiné
formě tolik, kolik si bere; každý odpad jednoho druhu života je zároveň potravou jinému; trvale udržitelný rozvoj, tedy stálé zlepšování podmínek života, je možný jen tehdy, bude-li zlikvidován, lépe řečeno využit veškerý odpad
KALKULACE CENY – kalkulací ceny rozumíme stanovení ceny, tak že sečteme náklady a zisk; k prodejní ceně se připočítává daň z přidané hodnoty (DPH), která má tři sazby:
základní – pro většinu výrobků a služeb, 21 %
první snížená – 15 %
druhá snížená – 10 %
CENA (S DPH) = NÁKLADY + ZISKOVÁ PŘIRÁŽKA + DPH
STANOVENÍ CENY
nákladově orientovaná cena – firma zjistí velikost celkových nákladů na výrobek, k tomu připočte požadovaný zisk
poptávkově orientovaná cena – u zákazníků zjistíme maximální cenu, kterou jsou ochotní zaplatit, od té odečteme zisk, zbyde nám výše nákladů, kterým se musí firma přizpůsobit
konkurenčně orientovaná cena – na základě cen konkurence
tvorba cen podle hodnoty vnímané zákazníkem – východiskem je to, jak je výrobek pro zákazníka vzácný nebo obtížně nahraditelný
OBCHOD
obchod neboli nákup a prodej, případně komerce, je lidská činnost, která spočívá ve směňování zboží nebo služeb za peníze (finanční transakce), případně za jiné zboží nebo služby (barterový obchod)
někdy je realizován prostředníky za účelem dosažení zisku
předmět prodeje má určitou cenu, která se určuje dohodou prodávajícího a kupujícího
v právu České republiky jsou obchody upraveny prostřednictvím kupní smlouvy
VELKOOBCHOD
mezičlánek mezi výrobci, dovozci a maloobchodem
sestavuje prodejní sortiment (shromažďuje výrobky různých výrobců ve stejném oboru, které potom najednou nabízí maloobchodu)
skladuje velká množství zboží (důvod efektivnosti)
zpracovává zboží
poskytuje informace maloobchodu (o novinkách na trhu)
MALOOBCHOD
prodává zboží ke konečnému spotřebiteli
typy:
prodejny se zbožím denní spotřeby – kvalitnější zboží – vyšší ceny
specializované prodejny – většinou s nepotravinářským zbožím
hypermarkety a supermarkety – liší se rozlohou a sortimentem
obchodní domy a centra – několik menších obchodů pod jednou střechou
diskontní prodejny – neúplný sortiment, umožňují nákup za nízké ceny
podniková prodejna
franchising – provozovny světových známých řetězců (McDonald, KFC), místní provozovatel musí získat oprávnění (franšízu) prodávat produkty pod jménem té značky, musí být dodržovány jednotné podmínky