Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hlavní činnost

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Trvale udržitelný rozvoj – myšlenka trvale udržitelného rozvoje vychází se z faktu, že život na naší planetě je založen na nepřetržité recyklaci hmoty a energie; současná ekonomika tuto recyklaci narušuje – vyčerpává neobnovitelné zdroje (uhlí, ropa atd.) a vytváří takový odpad, který se nedá dále přetvářet; narušuje se udržitelnost života, spočívající v tom, že každý druh v síti života vrací v jiné

formě tolik, kolik si bere; každý odpad jednoho druhu života je zároveň potravou jinému; trvale udržitelný rozvoj, tedy stálé zlepšování podmínek života, je možný jen tehdy, bude-li zlikvidován, lépe řečeno využit veškerý odpad

KALKULACE CENY – kalkulací ceny rozumíme stanovení ceny, tak že sečteme náklady a zisk; k prodejní ceně se připočítává daň z přidané hodnoty (DPH), která má tři sazby:

  • základní – pro většinu výrobků a služeb, 21 %

  • první snížená – 15 %

  • druhá snížená – 10 %

CENA (S DPH) = NÁKLADY + ZISKOVÁ PŘIRÁŽKA + DPH

STANOVENÍ CENY

  1. nákladově orientovaná cena – firma zjistí velikost celkových nákladů na výrobek, k tomu připočte požadovaný zisk

  2. poptávkově orientovaná cena – u zákazníků zjistíme maximální cenu, kterou jsou ochotní zaplatit, od té odečteme zisk, zbyde nám výše nákladů, kterým se musí firma přizpůsobit

  3. konkurenčně orientovaná cena – na základě cen konkurence

  4. tvorba cen podle hodnoty vnímané zákazníkem – východiskem je to, jak je výrobek pro zákazníka vzácný nebo obtížně nahraditelný

OBCHOD

  • obchod neboli nákup a prodej, případně komerce, je lidská činnost, která spočívá ve směňování zboží nebo služeb za peníze (finanční transakce), případně za jiné zboží nebo služby (barterový obchod)

  • někdy je realizován prostředníky za účelem dosažení zisku

  • předmět prodeje má určitou cenu, která se určuje dohodou prodávajícího a kupujícího

  • v právu České republiky jsou obchody upraveny prostřednictvím kupní smlouvy

VELKOOBCHOD

  • mezičlánek mezi výrobci, dovozci a maloobchodem

  • sestavuje prodejní sortiment (shromažďuje výrobky různých výrobců ve stejném oboru, které potom najednou nabízí maloobchodu)

  • skladuje velká množství zboží (důvod efektivnosti)

  • zpracovává zboží

  • poskytuje informace maloobchodu (o novinkách na trhu)

MALOOBCHOD

  • prodává zboží ke konečnému spotřebiteli

  • typy:

    • prodejny se zbožím denní spotřeby – kvalitnější zboží – vyšší ceny

    • specializované prodejny – většinou s nepotravinářským zbožím

    • hypermarkety a supermarkety – liší se rozlohou a sortimentem

    • obchodní domy a centra – několik menších obchodů pod jednou střechou

    • diskontní prodejny – neúplný sortiment, umožňují nákup za nízké ceny

    • podniková prodejna

    • franchising – provozovny světových známých řetězců (McDonald, KFC), místní provozovatel musí získat oprávnění (franšízu) prodávat produkty pod jménem té značky, musí být dodržovány jednotné podmínky

Témata, do kterých materiál patří