Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Distribuce
Cesta výrobku od VÝROBCE k ZÁKAZNÍKOVI
Rozlišujeme: PŘÍMOU & NEPŘÍMOU
PŘÍMÁ DISTRIBUCE
VÝHODA - NIŽŠÍ CENA VÝROBKU
- ČERSTVOST U RYCHLE SE KAZÍCÍCH POTRAVIN
- DOBRÁ ZPĚTNÁ VAZBA
- NIŽŠÍ RIZIKO PLATEBNÍ NESCHOPNOSTINEVÝHODA - NIŽŠÍ PROPAGACE VÝROBKU
- NIŽŠÍ OBJEM PRODEJE
NEPŘÍMÁ DISTRIBUCE
mezi VÝROBCE a ZÁKAZNÍKA vstupuje další článek
VÝHODA - VĚTŠÍ PROPAGACE VÝROBKU
- VĚTŠÍ PRODEJNOST VÝROBKUNEVÝHODA - HORŠÍ ZPĚTNÁ VAZBA
- VĚTŠÍ RIZIKO PLATEBNÍ NESCHOPNOSTI
- VYŠŠÍ CENA
Dále popsat mezičlánky – MO a VO
Velkoobchod – spojovací článek mezi výrobou a obchodem, např. Makro
Maloobchod – nakupuje zboží od výrobce nebo z VO za účelem prodeje konečným spotřebitelům
Maloobchodní sítě
Dělení
a) základní – obchody s pevným stanovištěm, jsou otevřeny celoročně
b) doplňkové – obchody, které nabízejí zboží krátkodoběDělení
a) městská – obchody ve městě, čím větší město, tím více obchodů
b) venkovská – většinou jedna prodejna se smíšeným zbožím
Formy maloobchodního prodeje
Základní
a) samoobslužný prodej
b) pultový prodej
c) prodej volným výběrem – zákazník si sám vybereDoplňkové
a) přenosné stánky, pojízdná prodejna, dealeři
c) prodejní automaty
e) zásilkový prodej
Typy maloobchodních prodejen
Stacionární
- patří sem
a) smíšené prodejny – nabízí potravinářský i nepotravinový sortiment, jsou hlavně na venkově/vesnici
b) obchodní domy univerzální – obsahují supermarket a prodejny na nepotravinové zboží, velikost je 10 000-20 000 m²
c) obchodní domy specializované – zaměřeny na jeden druh zboží, odborně vyškolený personál, velikost od 1 500 m²
d) specializované prodejny – zaměřené na jeden druh zboží, odborně vyškolený personál
e) specializované velkoprodejny – široká nabídka, odborně vyškolený personál
f) hobby market – nabízejí vše pro dům, byt a zahradu
g) supermarkety – rozloha 400 – 2 500 m², otevřeno 7 dní v týdnu, součástí je parkoviště, převažuje potravinové zboží nad nepotravinovým
h) hypermarkety – od 2 500 m², otevřeno 7 dní v týdnu, součástí je parkoviště, staví se ve městech, převažuje nepotravinové zboží nad potravinovým
ch) discontní prodejny – omezený sortiment, výrobků je méně, ale prodávají se ve větším množství
i) obchodní centra – nad 10 000 m², součástí je hypermarket a prodejny s nepotravinovým zbožím, občerstvení, kulturaAmbulantní – mění se stanoviště
a) pojízdné prodejny – musíme uvést stanoviště, čas, datum
b) přenosné stánky
c) dealeřiZásilkový – vše co si objednáme přes internet a přijde to přes kurýra nebo poštou,
Propagace= činnosti určené ke komunikaci se zákazníkem
- informuje zákazníka, přesvědčuješ nebo mu připomíná vlastnosti a dostupnost produktu
- je úspěšná tehdy, když ve správný okamžik a na správném místě dokáže upoutat pozornost