Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Životní cyklus výrobku
- pojem životnost:
Z obecného hlediska – jak dlouho plní produkt svou funkci, uspokojuje potřeby
Z hlediska marketingu – jak dlouho je produkt uspokojivě prodáván na trhu
4 fáze životního cyklu výrobku
1. uvedení výrobku
2. růst produktu
3. zralost produktu
4. úpadek produktu
Otazníky Hvězdy Dojné krávy bídní psi
Uvedení výrobku
- výrobek je pro zákazníka novinkou, je neznámý
- poptávka je po něm velmi nízká
- příjmy z prodeje jsou malé, zisk téměř nulový
- firma vynakládá velké finanční prostředky na propagaci výrobkuRůst výrobku
- prodejci a zákazníci mají již o novém výrobku dostatečné informace
- firma dosahuje zisku
- objevuje se první konkurence, a proto firma musí přistoupit ke zvyšování kvality či inovaciZralost výrobku
- většinou je to nejdelší období výrobku
- poptávka po výrobku je na maximu
- firma dosahuje vysokých zisků
- růst objemu produkce se zastavil
- konkurence na trhu je velmi silná
- výrobek kupují téměř všichniÚpadek výrobku
- trh je přesycen
- konkurence přichází s novinkami, a tak prodejnost klesá
- firmě klesají zisky
- kupující se lákají na slevy
- firma musí stáhnout výrobek z prodeje, na trh musí dodat inovaci výrobku nebo úplně nový výrobek
Cena = je v penězích vyjádřená hodnota statků a služeb
Faktory ovlivňující cenu:
a) vnitřní faktory – náklady na daný výrobek či službu, určují dolní hranici ceny
b) vnější faktory – je to poptávka, konkurence, určují horní hranici ceny
Cíle podniku za stanovení ceny
1) dosáhnout zisk
2) zvýšit tržní podíl
3) jedinečnost nebo prestiž firmy na trhu – jedná se kvalitní výrobky
4) rychlá návratnost investice
5) věrný zákazník
6) likvidace konkurence
7) přežití firmy – je to v době, kdy je ekonomika v krizi
Druhy ceny
1) pořizovací cena – cena nákupu + vedlejší pořizovací náklady
2) cena vlastních nákladů – stanový firma podle nákladů na výrobu
3) cena tržní – cena vytvořena nabídkou a poptávkou
4) smluvní cena – cena dohodnuta mezi kupujícím a prodávajícím
5) burzovní cena – cena stanovena na burze
6) aukční cena – cena stanovena na aukci (dražba)
7) cena velkoobchodní – pro velkoodběratele, distributory – za tuto cenu nakupují a dále prodávají
8) cena maloobchodní – cena pro konečného zákazníka
9) cena s DPH – používá ji pouze plátce daně (povinný plátce je ten který překročí za 12 měsíců obrat větší jak 1 milion Kč, nebo je plátce dobrovolný)
10) cena bez DPH – používá neplátce (většinou malé firmy)
Metody stanovení ceny:
Metoda orientovaná na náklady – nejčastější
a) neplátce DPH
výrobní náklady firmy + zisk = prodejní cena
výrobní náklady firmy + zisk + obchodní marže (přirážka obchodu – slouží k úhradě nákladů + zajišťuje zisk) = prodejní cena
b) plátce DPH
výrobní náklady firmy + zisk + obchodní marže + DPH = prodejní cenaMetoda orientovaná na konkurenci
- firma porovnává ceny svých výrobků s cenami konkurence, mohou nastat tyto možnosti:
*cena výrobku › cena konkurence – u jedinečného výrobku
*cena výrobku = cena konkurence – spoléhá na jinou výhodu
*cena výrobku ‹ cena konkurence – u neznačkového zbožíCena orientovaná na poptávku
a) při nízké poptávce – cena nízká
b) při vysoké poptávce – cena vyšší 4.Metoda orientovaná na zákazníka
- cena se stanový tak, aby ji zákazník vnímal jako přijatelnou
- přijatelná cena = kdy alespoň 50% zákazníků cenu považují za přijatelnou, odpovídá ,,rovnovážné ceně“ (nabídka=poptávce)