Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový mix

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (129.78 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Životní cyklus výrobku
- pojem životnost:

Z obecného hlediska – jak dlouho plní produkt svou funkci, uspokojuje potřeby

Z hlediska marketingu – jak dlouho je produkt uspokojivě prodáván na trhu

4 fáze životního cyklu výrobku
1. uvedení výrobku
2. růst produktu
3. zralost produktu
4. úpadek produktu

Otazníky Hvězdy Dojné krávy bídní psi

  1. Uvedení výrobku
    - výrobek je pro zákazníka novinkou, je neznámý
    - poptávka je po něm velmi nízká
    - příjmy z prodeje jsou malé, zisk téměř nulový
    - firma vynakládá velké finanční prostředky na propagaci výrobku

  2. Růst výrobku
    - prodejci a zákazníci mají již o novém výrobku dostatečné informace
    - firma dosahuje zisku
    - objevuje se první konkurence, a proto firma musí přistoupit ke zvyšování kvality či inovaci

  3. Zralost výrobku
    - většinou je to nejdelší období výrobku
    - poptávka po výrobku je na maximu
    - firma dosahuje vysokých zisků
    - růst objemu produkce se zastavil
    - konkurence na trhu je velmi silná
    - výrobek kupují téměř všichni

  4. Úpadek výrobku
    - trh je přesycen
    - konkurence přichází s novinkami, a tak prodejnost klesá
    - firmě klesají zisky
    - kupující se lákají na slevy
    - firma musí stáhnout výrobek z prodeje, na trh musí dodat inovaci výrobku nebo úplně nový výrobek

Cena = je v penězích vyjádřená hodnota statků a služeb
Faktory ovlivňující cenu:
a) vnitřní faktory – náklady na daný výrobek či službu, určují dolní hranici ceny
b) vnější faktory – je to poptávka, konkurence, určují horní hranici ceny

Cíle podniku za stanovení ceny
1) dosáhnout zisk
2) zvýšit tržní podíl
3) jedinečnost nebo prestiž firmy na trhu – jedná se kvalitní výrobky
4) rychlá návratnost investice
5) věrný zákazník
6) likvidace konkurence
7) přežití firmy – je to v době, kdy je ekonomika v krizi

Druhy ceny
1) pořizovací cena – cena nákupu + vedlejší pořizovací náklady
2) cena vlastních nákladů – stanový firma podle nákladů na výrobu
3) cena tržní – cena vytvořena nabídkou a poptávkou
4) smluvní cena – cena dohodnuta mezi kupujícím a prodávajícím
5) burzovní cena – cena stanovena na burze
6) aukční cena – cena stanovena na aukci (dražba)
7) cena velkoobchodní – pro velkoodběratele, distributory – za tuto cenu nakupují a dále prodávají
8) cena maloobchodní – cena pro konečného zákazníka
9) cena s DPH – používá ji pouze plátce daně (povinný plátce je ten který překročí za 12 měsíců obrat větší jak 1 milion Kč, nebo je plátce dobrovolný)
10) cena bez DPH – používá neplátce (většinou malé firmy)

Metody stanovení ceny:

  1. Metoda orientovaná na náklady – nejčastější
    a) neplátce DPH
    výrobní náklady firmy + zisk = prodejní cena
    výrobní náklady firmy + zisk + obchodní marže (přirážka obchodu – slouží k úhradě nákladů + zajišťuje zisk) = prodejní cena

    b) plátce DPH
    výrobní náklady firmy + zisk + obchodní marže + DPH = prodejní cena

  2. Metoda orientovaná na konkurenci
    - firma porovnává ceny svých výrobků s cenami konkurence, mohou nastat tyto možnosti:
    *cena výrobku › cena konkurence – u jedinečného výrobku
    *cena výrobku = cena konkurence – spoléhá na jinou výhodu
    *cena výrobku ‹ cena konkurence – u neznačkového zboží

  3. Cena orientovaná na poptávku
    a) při nízké poptávce – cena nízká
    b) při vysoké poptávce – cena vyšší 4.

  4. Metoda orientovaná na zákazníka
    - cena se stanový tak, aby ji zákazník vnímal jako přijatelnou
    - přijatelná cena = kdy alespoň 50% zákazníků cenu považují za přijatelnou, odpovídá ,,rovnovážné ceně“ (nabídka=poptávce)

Témata, do kterých materiál patří