Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nástroje používané k propagaci
1. Podpora prodeje
= forma komunikace, která se snaží podpořit prodej pomocí různých podnětů – např. reklamní dárky, vzorky čajů, kosmetiky…, ochutnávky, slevové kupóny pro další nákup, cenové stimuly (zvýhodněná balení), vystavování zboží – např. u pokladny, soutěže a loterie, věrnostní programy…
2. Public relations = vztah s veřejností
= neosobní forma komunikace s veřejností zaměřená na publikování pozitivních informací o firmě a tím firmě zajistit dobrý image
= bezplatná forma propagace
- např. firemní akce jako večírek k výročí založení firmy, kdy se veřejnost seznámí s aktivitami firmy, sponzorování = finanční podpora různých aktivit, lobbování = zastupování zájmů firmy při jednání s veřejnými činitele, firemní kultura = chování zaměstnanců k zákazníkovi nebo obchodním partnerům
3. Přímý marketing
= adresná komunikace firmy se zákazníkem
- realizuje se prostřednictvím pošty, televize, tisku, rozhlasu…
4. Osobní prodej
= osobní prezentace prováděná prodejci společnosti za účelem prodeje a budování vztahů se zákazníky
- je to nejnáročnější forma propagace, poskytuje ale možnost zpětné vazby od zákazníka a tím možnost pružně reagovat na přání zákazníka
5. Reklama
= placená neosobní forma komunikace s cílem informovat a ovlivnit spotřebitele
- je to pouze jednosměrná komunikace
Funkce reklamy:
informativní – informuje o existenci nebo slevě výrobku
přesvědčovací – snaha přimět zákazníka ke koupi – např. bez odstraňovače vodního kamene zničíte pračku
připomínací – zákazníkovi se připomene výrobek
Druhy reklamy:
Všeobecná reklama
- cílem reklamy je zvýšení poptávky po výrobcích bez rozdílu značky
- např. reklama propagující žvýkačky bez cukru nebo reklama na podporu třídění odpadu…
Značková reklama
- cílem je propagovat výrobek nebo službu určité značky – reklamy na konkrétní výrobky – Nike, Adidas
Instituční reklama
- cílem je tvorba pozitivního mínění o firmě v očích veřejnosti
- Lidl, Kaufland
Teorie reklamy:
Podle toho, jak reklama působí na zákazníka, rozlišujeme 2 teorie.
Silná teorie reklamy
Vychází z faktu, že reklama zákazníka naprosto ovlivní, přesvědčí ho o nutnosti nákupu daného výrobku nebo služby.
Slabá teorie reklama
Vychází z přesvědčení, že zákazníka na prvním místě ovlivní zvyky, tradice a nákupní chování. Teprve potom se rozhoduje na základě reklamy, která však plní hlavně funkci informační.
Reklamní média:
tisk
rozhlas
televize
internet
exteriérová média – reklamní nosiče, které jsou umístěny na otevřených prostranstvích a veřejných místech, billboardy = velkoplošná reklama
Reklamní média – 1. Tisk
Základní dělení tisku je na:
periodický – patří mezi nejstarší
neperiodický – vychází občas nebo jednou do roka