Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Podnikání jako základ tržní ekonomiky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

3. PODNIKÁNÍ JAKO ZÁKLAD TRŽNÍ EKONOMIKY – PODNIKÁNÍ JEDNOTLIVCŮ

PRÁVNÍ PŘEDPISY

  • ústavní zákony (zejména Listina základních práv a svobod)

  • mezinárodní smlouvy (včetně příslušných smluv, nařízení, směrnic evropského práva)

  • zákony:

    • Občanský zákoník

    • Zákon o obchodních korporacích

    • Občanský soudní řád

    • Zákon o rodině

    • Zákon o vlastnictví bytů

    • Živnostenský zákon

    • Zákon o nájmu nebytových prostor

  • podzákonné předpisy

  • nálezy ústavního soudu

  • právní zásady

PODNIKÁNÍ = samostatná, soustavná výdělečná činnost na vlastní účet a vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku v mezích zákona

PODNIKATEL = je fyzická nebo právnická osoba, která se věnuje podnikání, tedy soustavné a samostatné činnosti prováděné za účelem zisku; nezáleží přitom na objemu podnikatelských aktivit, může tedy jít jak o velikou akciovou společnost, tak i malého živnostníka; podnikat můžeme sami (přebíráme za své podnikání jako jediní zodpovědnost včetně možných rizik; k založení ale obvykle stačí méně kapitálu a zůstane nám celý případný zisk) nebo společně s dalšími osobami (založíme obchodní společnost)

  • FYZICKÁ OSOBA – občan, má právní osobnost (tzn. může nabývat práva a povinnosti), pokud získá živnostenské oprávnění, zůstává nadále fyzickou osobou a kromě toho se stává osobou samostatně výdělečně činnou = OSVČ

  • PRÁVNICKÁ OSOBA – organizovaný útvar, který má právní osobnost; novou právnickou osobu může založit fyzická osoba i již existující právnická osoba, případně stát; stát je také pokládán za PO

Znaky podnikatele: samostatnost, na vlastní účet a odpovědnost, soustavnost, dosažení zisku, živnostenský nebo obdobný způsob, osoby uzavírající smlouvy, které souvisejí s jejich obchodní, výrobní nebo jinou obdobnou činností, osoby, které vykonávají samostatně svoje povolání, osoby jednající jménem nebo na účet podnikatele

PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR

1. NÁPAD – na počátku podnikání stojí nápad, co budeme nabízet; nápad může být vlastní, odvozený od našich schopností nebo zálib nebo odvozený od nápadů jiných, kterých lze v našem okolí využít

2. PRŮZKUM – každý nápad je třeba ověřit; ptáme se v okolí, zda by o náš produkt byl zájem, hledáme, zda náš produkt už někdo úspěšně používá, porovnáváme náš nápad s nápadem konkurence

3. SESTAVENÍ ZÁMĚRU – musíme promyslet:

  • co a v jakém rozsahu budeme nabízet

  • komu budeme nabízet – kdo budou naši zákazníci

  • jakým způsobem budeme produkt prodávat či distribuovat, jakou bude mít náš produkt cenu a jak se o něm dozví naši zákazníci

  • jaké výrobní faktory (materiál, stroje, budovy, zaměstnance apod.) budeme potřebovat a v jakém množství

4. ZAKLADATELSKÝ ROZPOČET – vyčíslíme předpokládané náklady, výnosy a zisk; finanční prostředky, které budeme potřebovat do začátku (na nákup materiálu, strojů, staveb, na počáteční mzdy, počáteční reklamu atd.)

Témata, do kterých materiál patří