Podnikání jako základ tržní ekonomiky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. PODNIKÁNÍ JAKO ZÁKLAD TRŽNÍ EKONOMIKY – PODNIKÁNÍ JEDNOTLIVCŮ
PRÁVNÍ PŘEDPISY
ústavní zákony (zejména Listina základních práv a svobod)
mezinárodní smlouvy (včetně příslušných smluv, nařízení, směrnic evropského práva)
zákony:
Občanský zákoník
Zákon o obchodních korporacích
Občanský soudní řád
Zákon o rodině
Zákon o vlastnictví bytů
Živnostenský zákon
Zákon o nájmu nebytových prostor
podzákonné předpisy
nálezy ústavního soudu
právní zásady
PODNIKÁNÍ = samostatná, soustavná výdělečná činnost na vlastní účet a vlastní zodpovědnost za účelem dosažení zisku v mezích zákona
PODNIKATEL = je fyzická nebo právnická osoba, která se věnuje podnikání, tedy soustavné a samostatné činnosti prováděné za účelem zisku; nezáleží přitom na objemu podnikatelských aktivit, může tedy jít jak o velikou akciovou společnost, tak i malého živnostníka; podnikat můžeme sami (přebíráme za své podnikání jako jediní zodpovědnost včetně možných rizik; k založení ale obvykle stačí méně kapitálu a zůstane nám celý případný zisk) nebo společně s dalšími osobami (založíme obchodní společnost)
FYZICKÁ OSOBA – občan, má právní osobnost (tzn. může nabývat práva a povinnosti), pokud získá živnostenské oprávnění, zůstává nadále fyzickou osobou a kromě toho se stává osobou samostatně výdělečně činnou = OSVČ
PRÁVNICKÁ OSOBA – organizovaný útvar, který má právní osobnost; novou právnickou osobu může založit fyzická osoba i již existující právnická osoba, případně stát; stát je také pokládán za PO
Znaky podnikatele: samostatnost, na vlastní účet a odpovědnost, soustavnost, dosažení zisku, živnostenský nebo obdobný způsob, osoby uzavírající smlouvy, které souvisejí s jejich obchodní, výrobní nebo jinou obdobnou činností, osoby, které vykonávají samostatně svoje povolání, osoby jednající jménem nebo na účet podnikatele
PODNIKATELSKÝ ZÁMĚR
1. NÁPAD – na počátku podnikání stojí nápad, co budeme nabízet; nápad může být vlastní, odvozený od našich schopností nebo zálib nebo odvozený od nápadů jiných, kterých lze v našem okolí využít
2. PRŮZKUM – každý nápad je třeba ověřit; ptáme se v okolí, zda by o náš produkt byl zájem, hledáme, zda náš produkt už někdo úspěšně používá, porovnáváme náš nápad s nápadem konkurence
3. SESTAVENÍ ZÁMĚRU – musíme promyslet:
co a v jakém rozsahu budeme nabízet
komu budeme nabízet – kdo budou naši zákazníci
jakým způsobem budeme produkt prodávat či distribuovat, jakou bude mít náš produkt cenu a jak se o něm dozví naši zákazníci
jaké výrobní faktory (materiál, stroje, budovy, zaměstnance apod.) budeme potřebovat a v jakém množství
4. ZAKLADATELSKÝ ROZPOČET – vyčíslíme předpokládané náklady, výnosy a zisk; finanční prostředky, které budeme potřebovat do začátku (na nákup materiálu, strojů, staveb, na počáteční mzdy, počáteční reklamu atd.)