13. Vznik a vývoj filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– významné jsou i gnoseologické názory (gnoseologie = nauka o poznání)
– zdůrazňují význam logického (rozumového) poznání
– Xenofanés – kritik náboženství, oslavuje um člověka
– inspirátor elejské školy
– Parmenidés z Eleje – nejvýznamnější představitel elejské školy
– odmítá nejsoucno, prázdno a pohyb
– zdůrazňuje rozumové poznání (epistéme) před smyslovým
(dóxa)
– výsledkem smyslového poznání jsou jen domněnky (zdání)
– jen rozumové/logické poznání vede k pravdě – skutečnému
vědění
– Zenón z Eleje – na podporu Parmenidových tvrzení vytvořil metody dokazování,
jimiž je rozum schopen zpochybnit nepochybnou smyslovou
zkušenost
– důkazy neexistence pohybu = aporie (např. letící šíp, Achilles a
želva) – inspirovaly rozvoj logiky
– předchůdci atomistů – Empedoklés – vycházel z Eleatů
– jsoucno je složeno ze 4 rovnoprávných elementů
(entity, pralátky) = země, voda, vzduch, oheň
– veškeré dění je způsobováno dvěma silami, které
působí na tyto prvky – silou sjednocující (láskou) a
oddělující (nenávist)
– do jisté míry uzavírá hledání pralátky
– Anaxágoras – byl obviněn z bezbožnosti, musel se zachránit exilem
– vycházel z Empedoklových názorů
– vytvořil pluralistickou koncepci nekonečného
množství odlišných prvků (zárodky věcí)
– veškeré dění je způsobováno abstraktním božským
duchem (nús), který vytvořil z původního chaosu
uspořádaný svět
– atomisté – Démokritos – vedle jsoucna předpokládá i nejsoucno (prázdno), v němž se
pohybují nejmenší, dále nedělitelné částice
– pohyb je částicím vlastní –> není potřeba pátrat po jeho zdroji
– atomy neustále víří podle zákona tíže, přitom se spojují ve
shluky, věci tak vznikají a zanikají
– vše se děje podle zákonitosti = neexistují náhody
– v etice považuje za cíl lidského života blaženost (hédonismus),
která vychází z klidné, spokojené mysli (ataraxia)
– k blaženosti vede uměřenost, harmonie, nezávislost na
smyslových požitcích a pomíjivých věcech
– sofisté – první profesionální učitelé všeobecného vzdělání („moudrosti“)
– za peníze vyučovali matematiku, estetiku, právo, gramatiku – příprava na
úspěšnou politickou kariéru
– zkoumali společenské jevy – kritika institucí, morálky, náboženství a zákonů
– kritizovali otroctví – vyvodili důkaz o přirozené rovnosti lidí a nepřirozenosti
otroctví
– skepticismus – pochybovali o hodnověrnosti lidských poznatků vnějšího světa
– gnoseologický relativismus – tvrzení, že není možné dosáhnout platného a
pravdivého tvrzení vždy a pro všechny (pravda je
relativní a subjektivní)
– rétorika – rozvinuli teorii řečnictví
– řeč považovali za nejdůležitější nástroj člověka
– učili, jak správně argumentovat i zneužívat logickou argumentaci