13. Vznik a vývoj filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– epikureismus – založena roku 305 př. n. l. Epikúrem
– epikurejec = člověk, který usiluje o pohodlný a požitkářský život
– hédonistická etika – lidé by měli směřovat k dosažení slasti a blaženosti
– Epikúros – vychází z Démokritova atomistického modelu
– „Žij skrytě, žij střídmě.“
– dílo: O štěstí
– za nejvyšší dobro považuje slast, ovšem slast jako duševní
blaho (ataraxiá)
– slast dále chápe jako nepřítomnost strasti
– hlavním zdrojem lidské strasti je strach – především strach
z bohů a ze smrti
– proti těmto zdrojům strachu namítá, že bohové svět nestvořili,
ani do něj nezasahují; a že pokud jsme tu my, není tu smrt a
pokud je přítomna smrt, už tu nejsme my
– stoicismus – kolem roku 300 př. n. l. založil Zenón z Kitia
– v gnoseologii kladli důraz na smyslové poznání
– veškeré dění probíhá podle zákona nutnosti, který má zároveň povahu
přírodní i božskou (panteismus = Bůh je ve všech věcech)
– ideálem je blaženost, která je chápána jako vyrovnanost, soulad s přírodou a
lidmi
– nejdůležitější ctností je žít v souladu s přírodou a rozumem
– Seneca – římský politik, básník, vychovatel císaře Nerona
– dílo: O hněvu
– zabýval se především etikou – „Vládnout sám sobě je největším
vladařským uměním.“
– vyzdvihuje roli filozofie v lidském myšlení: reguluje život, říká, co se
má a co se nemá dělat, má vysvobozovat ducha od hříšného těla
– vybízí k duševní hygieně, zbavit se honby za penězi, dosáhnout
ataraxie = klidná, čistá duše
– Epiktetos, Marcus Aurelius
– skepticismus – pochybnosti jsou předpokladem každého filozofického poznání =
pochybnosti o poznatcích, které máme, nás vedou ke hledání nových
– jako hlavní princip vyzvedá skepsi = pochybnost o poznatelnosti světa a o
poznatelnosti pravdy (agnostikové)
– překážky ve vědomí = trópy
–> rozdílnost živé bytosti
–> odlišnost smyslových orgánů
–> rozdílnost subjektivních stavů
–> rozdílnost postavení, vzdálenosti
–> různost výchovy
–> různost mravů
–> různost náboženství
– Pyrrhón z Élidy – vychází z představy, že věci jsou ve své podstatě
neuchopitelné a že proti každému argumentu můžeme
najít stejně silný protiargument
– tím, že se nám neuchopitelná podstata věcí stane
lhostejnou, získáme klid a štěstí
– eklekticismus – eklektik = vyběrač, ten kdo vybírá z jiných systémů a tvoří nový
– týká se hlavně Říma
– Cicero
– novoplatonismus – vychází z Platóna, nevytváří nic nového
– Plotínos – chtěl stvořit „město filozofů“ dle Platóna (Platónopolis)
– pohrdal hmotou (vůbec se nekoupal), měl vředy a nádory po
celém těle
– svět byl stvořen emanací – vyzařováním nejvyšší bytosti
– Boëthius – poslední Říman a první scholastik