13. Vznik a vývoj filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
– systematik – uspořádal dosavadní vědění, shrnul dosavadní řecké myšlení
– zakladatel logiky: jak myslíme – pojmy –> premisy (soudy) –> závěr
– dílo: Organon (tělo je organon = nástroj duše), Metafyzika, O duši, Politika,
Etika Nikomachova, Rétorika
– kritika teorie idejí: ideje jsou jen vzory, věci vznikají spojením více idejí
– 4 příčiny/principy jsoucna – vše má látku, tvar, hybnou sílu a neustálé pnutí
(účel)
– látka (hýlé) – nositel věci, je neměnná, klade
odpor formě
– forma (morfé) – dává látce konkrétní podobu, je
tvořivá, pravzor a cíl věcí
– každá věc je jednotou látky a formy
– pohyb – působení formy na látku
– je věčný a neustálý
– prvotním zdrojem je první nehybný hybatel
– entelechie – pnutí věci k nějakému účelu – něčemu finálnímu, přeměna
možnosti ve skutečnost
– calocaghátia – dokonalost a harmonie duše a těla, ideálem je občan s plně
rozvinutými schopnostmi a ctnostmi, zapojený do života obce
– eudaimonismus – usilování o štěstí (blaženost) v životě člověka – být snaživý,
tvořivý, o něco usilovat (katarze = očista duše)
– arété – prosazoval střídmost v životě (nezavrhuje soukromé vlastnictví, ale
nemělo by být prioritní)
– teleologie – nauka, že vše kolem nás je zacíleno a je jedno, oho považujeme z
a autora všeho dění (věda, příroda, rozum)
– sylogistika – způsob myšlení, kdy na základě 2 vyřčených skutečností
vyvozujeme závěr
– premisy – úzké: Sokrates je člověk.
– široké: Všichni lidé jsou smrtelní.
– duše – sensitivní (člověk)
– motorická (živočich)
– vegetativní (rostliny)
– zoon politikon – člověk je tvor společenský a obec je přirozený celek
– odmítal otroctví podle zákona, ale někteří lidé (např. barbaři) jsou však
předurčeni k tomu státu se otroky a plnit rozumové požadavky jiných
– považuje muže za přirozeného vládce a hospodáře –> nerovnost mezi mužem
a ženou
– užívání majetku je přirozené
– domácnost (oiká) založená na párovém manželství je základní jednotkou
společnosti
– lidé si nejsou rovni, striktní nerovnost je naopak nespravedlivá
– ústavy: 1. správné
–> dbají o obecný prospěch
–> monarchie
–> aristokracie – vláda několika mužů s nejvyššími ctnostmi
–> politéa – obec je vedena větší skupinou
2. nesprávné
–> tyranida – despotická samovláda
–> oligarchie – vláda bohatých
–> demokracie – vláda chudých
– porovnal 158 ústav řeckých městských států
Helénistická filozofie – helénismus – poslední třetina 4. stol. př. n. l. – 1. stol. př. n. l.
– hlavním námětem je etika – vztažená především k jedinci
(epikureismus a stoicismus) a gnoseologie (skepticismus)
– sílící vliv východních kultur + vzájemné ovlivňování s křesťanstvím