13. Vznik a vývoj filozofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
(pravdu má ten, kdo umí argumentovat)
– vědomě užívali sofismata = logické klamy v procesu usuzování a
odvozování
– antropologický obrat – odvrátili pohled od přírody a zaměřili jej na
člověka
Období Sokrata, Platona a Aristotela
– Sokrates – 469 – 399 př. n. l.
– žena Xantypa, otec sochař, matka porodnice
– denně procházel ulicemi s průvodem žáků
– vyučoval bezplatně, žil z pohostinnosti přátel
– jeho vědění známe skrz jeho žáky (kladl otázky –> dialog)
– rád oslovoval i nahodilé kolemjdoucí
– nejprve kladl nevinné otázky, stále je prohluboval a nepolevil, dokud nepřivedl
rozhovor k obecným filosofickým otázkám („Jak se dobereme pravdy? Která
ústava je nejlepší?), přitom partnera zaháněl stále více do úzkých, dokud
vyčerpán nepřiznal své nevědění
– odsouzen k smrti – musel vypít pohár jedu (bolehlav), odmítl prosit o milost,
odmítl i útěk (neudělal to, protože by zradil sám sebe)
– dialektická metoda rozhovoru – kladení otázek, které se v průběhu rozhovoru
mění v otevírání a nazírání nových problémů a
nových pravd
– stát mají řídit lidé chytří, vzdělaní, schopní, nejlepší (tj. filozofové – sofokracie)
– zabýval se etikou – člověk nemá poznávat okolní svět, ale sám sebe
– za největší dobro považoval dosažení štěstí a blaženosti
(eudaimona)
– základním bodem je hledání pravdy
– štěstí chápe jako duševní růst, vzdělávání se
– pravda a dobro jdou ruku v ruce – chytrý člověk je dobrý a nelže
– vysmíval se polovzdělaným lidem
– „Lidský život není nic jiného než řetěz promeškaných příležitostí.“
– „Vím, že nic nevím.“
– neměl rád sofisty
– dialog – 2 části: konstruktivní, destruktivní
– maieutika = rození pravdy v dialogu
– daimonion = svědomí
– 1. etický paradox v dějinách – žil podle představ, ideálů, etiky – kvůli ní zemřel
– Platón – 427 – 347 př. n. l.
– 389 – založení Akadémie (zanikla roku 529 n. l., dohled nad vzděláním převzalo
křesťanství)
– dílo: Obrana Sokratova, Faidón, Symposion, Protagoras, Gorgias, Ústava, Zákony
– podobenství o jeskyni – lidé žijí připoutáni v jeskyni, pozorují stíny na stěně a
nevědí nic o světě mimo jeskyni
– jeden je osvobozen a podívá se ven – vidí skutečný svět a
lidem v jeskyni říká, co viděl, ti mu však nevěří –> svět
vnímáme smyslově a jen stíny
– existují 2 světy – svět idejí – svět nemateriálního, neměnného a pravého bytí
– je poznatelný pouze racionálně
– svět smyslový – je závislý na světě idejí, nedokonale jej kopíruje
– žijeme v něm svůj každodenní život a omylem jej
považujeme za pravé bytí
– vnímáme jej smyslově
– poznáváme tím, že se pomocí naší duše rozvzpomínáme na svět idejí, ve kterém
duše žila před svým vtělením (anamnésis)