Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13. Vznik a vývoj filozofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

(pravdu má ten, kdo umí argumentovat)

– vědomě užívali sofismata = logické klamy v procesu usuzování a

odvozování

– antropologický obrat – odvrátili pohled od přírody a zaměřili jej na

člověka

Období Sokrata, Platona a Aristotela

– Sokrates – 469 – 399 př. n. l.

– žena Xantypa, otec sochař, matka porodnice

– denně procházel ulicemi s průvodem žáků

– vyučoval bezplatně, žil z pohostinnosti přátel

– jeho vědění známe skrz jeho žáky (kladl otázky –> dialog)

– rád oslovoval i nahodilé kolemjdoucí

– nejprve kladl nevinné otázky, stále je prohluboval a nepolevil, dokud nepřivedl

rozhovor k obecným filosofickým otázkám („Jak se dobereme pravdy? Která

ústava je nejlepší?), přitom partnera zaháněl stále více do úzkých, dokud

vyčerpán nepřiznal své nevědění

– odsouzen k smrti – musel vypít pohár jedu (bolehlav), odmítl prosit o milost,

odmítl i útěk (neudělal to, protože by zradil sám sebe)

– dialektická metoda rozhovoru – kladení otázek, které se v průběhu rozhovoru

mění v otevírání a nazírání nových problémů a

nových pravd

– stát mají řídit lidé chytří, vzdělaní, schopní, nejlepší (tj. filozofové – sofokracie)

– zabýval se etikou – člověk nemá poznávat okolní svět, ale sám sebe

– za největší dobro považoval dosažení štěstí a blaženosti

(eudaimona)

– základním bodem je hledání pravdy

– štěstí chápe jako duševní růst, vzdělávání se

– pravda a dobro jdou ruku v ruce – chytrý člověk je dobrý a nelže

– vysmíval se polovzdělaným lidem

– „Lidský život není nic jiného než řetěz promeškaných příležitostí.“

– „Vím, že nic nevím.“

– neměl rád sofisty

– dialog – 2 části: konstruktivní, destruktivní

– maieutika = rození pravdy v dialogu

– daimonion = svědomí

– 1. etický paradox v dějinách – žil podle představ, ideálů, etiky – kvůli ní zemřel

– Platón – 427 – 347 př. n. l.

– 389 – založení Akadémie (zanikla roku 529 n. l., dohled nad vzděláním převzalo

křesťanství)

– dílo: Obrana Sokratova, Faidón, Symposion, Protagoras, Gorgias, Ústava, Zákony

– podobenství o jeskyni – lidé žijí připoutáni v jeskyni, pozorují stíny na stěně a

nevědí nic o světě mimo jeskyni

– jeden je osvobozen a podívá se ven – vidí skutečný svět a

lidem v jeskyni říká, co viděl, ti mu však nevěří –> svět

vnímáme smyslově a jen stíny

– existují 2 světy – svět idejí – svět nemateriálního, neměnného a pravého bytí

– je poznatelný pouze racionálně

– svět smyslový – je závislý na světě idejí, nedokonale jej kopíruje

– žijeme v něm svůj každodenní život a omylem jej

považujeme za pravé bytí

– vnímáme jej smyslově

– poznáváme tím, že se pomocí naší duše rozvzpomínáme na svět idejí, ve kterém

duše žila před svým vtělením (anamnésis)

Témata, do kterých materiál patří