7. Filozofie 19. a 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- mnohé filozofické teorie mají buď žádnou, nebo minimální využitelnou hodnotu
- ať už si např. o vesmíru myslíme cokoliv, nic se tím pro nás nezmění
- teorie je pravdivá, jestliže se osvědčuje (úspěšně se vyrovnává se zkušeností)
- ve vědecké praxi se potom teorie ověřuje experimentem
„Pravda není tedy ničím statickým, ale mění se s časem.“
= za pravdivé považujeme to, co se v praxi osvědčilo jako úspěšné
pravda je proměnlivá v čase
pravdivé je to co my sami za pravdivé uznáme
naše poznání a hranice našeho světa se mění podle toho, co právě potřebujeme znát k životu
svět je pluralistický => má mnoho aspektů a možností, které nelze všechny zkoumat a objasnit najednou
William James
- přední představitel pragmatismu
- byl lékař, filozof a psycholog
- důraz na praxi
- soulad filozofie a života filozofa
- principy subjektivní užitečnosti jako pravdivostní kritérium – co je pro mne užitečné, je pro mne pravdivé
Instrumentalismus
- je to odvětví pragmatismu
John Dewey
- filozof a pedagog
- IDEJE, VĚDA prostředky pokroku INSTRUMENTALISMUS
- základní zkušenost vytváří vzájemné působení mezi biologickým organismem a jeho prostředím
- zkušenost není objektem poznání, ale je jakousi vykonanou činností
- myšlení vzniká jako prostředek umožňující zvládat určité situace tím, že vytváří vodítka pro další jednání
- hodnotu těchto intelektuálních činností určujeme podle toho, zda organismus může opět uspokojivě fungovat
- „Myšlení je tedy nástrojem pro řešení problémů.“
= proto INSTRUMENTalismus, to co nám neslouží k řešení problémů je k ničemu
- tvrdil, že lidské potřeby vedou k rozvoji myšlení (na tohle filozofové prý zapomněli)
PEDAGOGICKÉ NÁZORY
- podle Deweyho se předchozí výchovné postupy zaměřovaly na vštěpování množství faktů a poznatků studentům
- prý se ale neučilo, jak vědomosti prakticky využít
- studenti tak byli příliš zahlcováni minulou zkušenosti a nebyli připraveni vyrovnat se s problémy v budoucnosti
- proto Dewey navrhl, aby se výchovný systém snažil rozvíjet metody pro řešení problémů
- naučí-li se student řešit problémy, bude tak lépe vybaven pro život
- dítě proto mělo být vychováváno pomocí konfrontace s různými situacemi
- v nich by měl využívat metod pro překonávání naléhavých problémů
- takto byl zároveň podporován rozvoj demokratické společnosti
- demokratická společnost je schopna lépe než jiné čelit novým situacím (nemá žádnou ideologii)
- student, jenž se naučí řešit problémy, bude jejím aktivním občanem (demokracie je nejlepší státní zřízení)
KRITIKA PRAGMATISMU
- v Americe se tento směr stal velmi úspěšným
- ujal se i v Evropě
- někteří filozofové řešili, na základě čeho lze říci, zda se nějaká idea osvědčila
své finanční potíže vyřeším tím, že vyloupím banku i tohle může být idea, která se osvědčí (pokud mě nechytí)