Středověká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. SCHOLASTIKA (schale= škola)
a) ranná (9.-11./12. stol.n.l)
b) vrcholná (13. stol.nl.)
c) pozdní (14.-15. stol.nl.)
- dva významy: školní nauka, filosofie se přesouvá do škol
- filosofie pěstovaná v církevních školách
- 9.st. – vznik vyspělých měst (4 centra: Anglie, Francie, Německo, Itálie)
ŠKOLA
- vyučovací jazyk: latina
- předměty: teologie, filosofie, bez tělocviku
- schiptore= nudná místnost, kde psali
- lactio= přednášky
- questio= otázky
- colége= kolega
- summy= soubory otázek a komentářůMetoda „pro x contra“ a „sic x non“ = dialektická metoda (nastolena teze námitky, které nesouhlasily s tezí vyvracely ji)
Námitky byli hledány v předchozích dílech předchozích autorů/myslitelů (v Bibli,..) ne v realitě = metoda disputací
metoda sporů (diskuzí)
1.spor –ANGEOLOGIE – spor o andělech, archandělé (Gabriel, Michael, Rafael),
pochybování, že jsou dobří a zlí andělé, andělé ke spasení pro lidi
2.spor –O UNIVERSALIA (o univerzálie/obecniny/obecná jména) – jednalo se pochopení a interpretování odkazu antické F, má 3 výsledky (realismus, nominalismus, konceptualismus):
1. realismus = idealismus
krajní realismus (navazoval na Platona – podobný princip jako idee) = idea reálně existuje, víra nad rozumem, idea je před všemi, univerzália=obecné pojmy existují před věcmi „ante res“, na základě pravzorů vznikají jednotliviny
umírněny realismus (navazuje na Aristotela) = idea je ve věci samotné, víra na stejné úrovni s rozumem, „in rebus“, obecné pojmy existují ve věcech, přistoupení formy k látce dojde k uskutečnění možnosti obsažené v látce, 1.hybatel – samotná forma látky
2 . nominalismus= idea je pouhé slovo, říkali že by se věci měli dělat reálně, idea
„post res“ = rozum nad vírou , obecné pojmy jsou jen jména, slouží nám k uspořádání a pojmenování jednotlivin
JAN SCOTUS ERIUGENA
realista
1. otec scholastiky, učitel v Paříži
Eriugena – jméo Irsko-keltského původu
Preferoval rozumové poznání
Uměl řecky, přeložil do latiny učení novoplatonika (slunce je bůh, svět rozdělen na duch, duše, člověk,.. + vize hada, vše se vrací do prapůvodu, do kruhu) Dionýsa Aeropagity
Bůh není stvořitel, ani svět nevznikl z ničeho, Bůh tvoří stále, ale bez přičinění
Popsal přírodu a rozdělil jí na:
1. Nestvořená a tvořící = Bůh
2. Stvořená a tvořící = „platónské idee“
3. Stvořená a netvořící = člověk (jsme konečné jsoucno)
4. Nestvořená a netvořící = Bůh v klidu (duševní nesmrtelná část člověka, která se chce vrátit zpět k Bohu)
ANSELM Z CANTENBURRY
realista
Ital, biskup, působil ve Francii
„Věřím, abych porozuměl.“ – bez víry není správného poznání, víra je víe než myšlení
„Bůh je tak něco neuvěřitelného, že kdybychom neměli toto označení museli bychom vymyslet něco jiného
Ontologický důkaz o Existenci Boží