Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Středověká filosofie

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

2. SCHOLASTIKA (schale= škola)

a) ranná (9.-11./12. stol.n.l)
b) vrcholná (13. stol.nl.)
c) pozdní (14.-15. stol.nl.)

- dva významy: školní nauka, filosofie se přesouvá do škol
- filosofie pěstovaná v církevních školách
- 9.st. – vznik vyspělých měst (4 centra: Anglie, Francie, Německo, Itálie)

  • ŠKOLA
    - vyučovací jazyk: latina
    - předměty: teologie, filosofie, bez tělocviku
    - schiptore= nudná místnost, kde psali
    - lactio= přednášky
    - questio= otázky
    - colége= kolega
    - summy= soubory otázek a komentářů

  • Metoda „pro x contra“ a „sic x non“ = dialektická metoda (nastolena teze námitky, které nesouhlasily s tezí vyvracely ji)

  • Námitky byli hledány v předchozích dílech předchozích autorů/myslitelů (v Bibli,..) ne v realitě = metoda disputací

  • metoda sporů (diskuzí)

1.spor –ANGEOLOGIE – spor o andělech, archandělé (Gabriel, Michael, Rafael),
pochybování, že jsou dobří a zlí andělé, andělé ke spasení pro lidi
2.spor –O UNIVERSALIA (o univerzálie/obecniny/obecná jména) – jednalo se pochopení a interpretování odkazu antické F, má 3 výsledky (realismus, nominalismus, konceptualismus):

1. realismus = idealismus

  1. krajní realismus (navazoval na Platona – podobný princip jako idee) = idea reálně existuje, víra nad rozumem, idea je před všemi, univerzália=obecné pojmy existují před věcmi „ante res“, na základě pravzorů vznikají jednotliviny

  2. umírněny realismus (navazuje na Aristotela) = idea je ve věci samotné, víra na stejné úrovni s rozumem, „in rebus“, obecné pojmy existují ve věcech, přistoupení formy k látce dojde k uskutečnění možnosti obsažené v látce, 1.hybatel – samotná forma látky

2 . nominalismus= idea je pouhé slovo, říkali že by se věci měli dělat reálně, idea
„post res“ = rozum nad vírou , obecné pojmy jsou jen jména, slouží nám k uspořádání a pojmenování jednotlivin

  • JAN SCOTUS ERIUGENA

    • realista

    • 1. otec scholastiky, učitel v Paříži

    • Eriugena – jméo Irsko-keltského původu

    • Preferoval rozumové poznání

    • Uměl řecky, přeložil do latiny učení novoplatonika (slunce je bůh, svět rozdělen na duch, duše, člověk,.. + vize hada, vše se vrací do prapůvodu, do kruhu) Dionýsa Aeropagity

    • Bůh není stvořitel, ani svět nevznikl z ničeho, Bůh tvoří stále, ale bez přičinění

    • Popsal přírodu a rozdělil jí na:

      • 1. Nestvořená a tvořící = Bůh

      • 2. Stvořená a tvořící = „platónské idee“

      • 3. Stvořená a netvořící = člověk (jsme konečné jsoucno)

      • 4. Nestvořená a netvořící = Bůh v klidu (duševní nesmrtelná část člověka, která se chce vrátit zpět k Bohu)

  • ANSELM Z CANTENBURRY

  • realista

  • Ital, biskup, působil ve Francii

  • „Věřím, abych porozuměl.“ – bez víry není správného poznání, víra je víe než myšlení

  • „Bůh je tak něco neuvěřitelného, že kdybychom neměli toto označení museli bychom vymyslet něco jiného

  • Ontologický důkaz o Existenci Boží

Témata, do kterých materiál patří