Středověká filosofie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- Sumy = díla zahrnující shrnutí všech věd (předchůdce encyklopedie)
- univerzity – Paříž, Kolín nad Rýnem, Oxford, Bologna
- žebravé řády – Dominikáni, Františkáni
- svoboda umění – trivium (dialektika, logika, rétorika), quadrium (aritmetika, geometrie, astronomie, nuizeika)
- sumarizační znaky - ____, teologie
ALBERT VELIKÝ
Albertus Magnus
učitel Tomáše Akvinského – „doktor universalis“ – všestranný
Suma teologická – snaha zaplnit mezery v Aristotelově teorii
Jen 1 pravda, základ = bytí Boha (propůjčuje bytí všemu stvořenému)
Duše vzpomíná na ráj etika
TOMÁŠ AKVINSKÝ
Umírněný realista
Benediktíni Dominikáni (na cestě zajat)
Dílá: komentáře Aristotela přepracována pro křesťany a vysvětlena
nejvýznamnější filosof středověku, učitel teologie
etika: rozum > vůle
4 základní antické ctnosti (moudrost, statečnost, spravedlnost, uměřenost)
3 hlavní pocty(ctnosti) pro křesťana (víra, naděje, láska)
spisy: Suma teologická, suma filosofická, suma proti pohanům, O jsoucnu a bytnosti
„Doctor angelicus“ – andělský doktor – pro jemnost a ryzost charakteru
jednota těla a duše – duše pohybuje tělo, je nesmrtelná, ale lidská duše je smrtelná, ptž potřebuje tělesnou schránku k poznávání smyslových vjemů
duše má několik částí: vegetativní (životní síla), senzitivní (smyslové vnímání), appetitivní (pudové usilování), motivní (místní pohyb), racionální (rozum)
rozum: intellectus possibilis (možný intelekt) X intellectus agens (činný intelekt)
přesně vymezuje oblast vědění a víry – pravdu víry nelze dokazovat rozumovými důvody (ani vyvracet)
zlo pramení z nedostatku dobra
univerzálie existují před věcmi (ideje stvořené Bohem), jsou ve věcech i po věcech
pohled na stát – světská moc má být podřízena té duchovní (král církvi)
1323 prohlášen za svatého
1879 tomismus prohlášen oficiální naukou katolické církve
řeší víru a rozum
teorie dvojí pravdy existují dvě pravdy, jedou je pravda víry a pravda rozumu a ty spolu nemají žádnou souvislost; Žádná teologická pravda také není v rozporu s rozumem, ale že víra je pochopitelná a rozum je jejím pomocníkem.
Empirik je někdo kdo pozná jen smyslovou pravdu rozumovou (člověk nedokonalý), potřebuje i zjevnou pravdu (víru)
Pět důkazů existence Boha jsou založených na principu kauzality - předpokládá, že každá věc na světě má svou nutnou příčinu, bez které by této věci nebylo.
Každé jsoucno má podstatu (esenci) a bytí (existenci). Bůh obsahuje všechny esence světa, je čistou esencí a nemá existenci. Každé jsoucno tedy odkazuje na Boha, takže správnou cestou k Bohu je zkoumání těchto jsoucen (obrat k přírodovědě, legitimizace rozumu).Bůh je čistý akt - actus purus tedy bytí samo.
„Bůh je čisté, absolutní Bytí. Všechna ostatní jsoucna „nejsou tím, čím jsou“, to znamená: vše ostatní musí být teprve odvozeno a ontologicky založeno. Skrze toto ontologické založení konečné jsoucno přijímá bytí, stává se skutečně jsoucím.
Pohyb pohybované + pohybující 1.hybatel, 1. Impuls pohybem
Příčina a následek
Nahodilost a nutnost
Účelnost
Stupně bytí v přírodě ???