Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ZP-Posudek-studenta-gymnazia-na-specialni-teorii-relativity

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (55.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Co však pan Bhasvar na rozdíl od ostatních přednášejících zdůraznil, byl obrovský vývoj ve vědě, který objev STR odstartoval. Einstein udělal průlom v dosavadním pojetí a vnímání času. Pan Bhasvar připomínkou Koperníkova objevu vzbudil v posluchačích opravdovou zvědavost nad podstatou teorie relativity. Rovněž poukázal na paradox dvojčat, který s problematikou úzce souvisí. Vrátil se tím k digitálně zpracovanému případu v Einsteinově vlaku – pozorovatel vně vlaku vnímá, že se pozorovatel uvnitř vlaku pohybuje s vlakem; podobně však smýšlí pozorovatel ve vlaku, který vnímá svůj pohyb jako stálý a naopak je to pro něho pozorovatel vně vlaku, který se pohybuje. Tím trochu pan Bhasvar odpovídá na počáteční otázku, zda můžeme cestovat časem. Podle STR člověk může ovlivnit rychlost svého stárnutí právě cestováním časem; čili pokud se začne pohybovat rychlostí blížící se rychlosti světla a tím pádem jeho čas ubíhá pomaleji, stárne opravdu méně rychle. Jen je to pro nás, normálně se pohybující pozemšťany, velmi nepředstavitelné.

4. Závěr a diskuze

Diskuze

Jelikož hlavním cílem mé práce bylo udělat jakousi recenzi veřejných přednášek speciální teorie relativity, budu se zaobírat hlavně tímto aspektem. Nicméně nehodlám nějak seřazovat jednotlivé způsoby přednášek, poněvadž jsem je sledoval takřka v náhodném pořadí a navíc spíše tvořily komplex mého studia. Otázkou bylo i, pro jaké publikum daný přednášející prezentoval. Byly tady spíše odborně vystavěné přednášky pana profesora Podolského a pana doktora Gutha, také středoškolské publikum Glena Melnika a laické obecenstvo Suketu Bhasvara.

Z hlediska práce s publikem byl pan Suketu Bhasvar v rámci konference TED jednoznačně nejlepší, neboť je jistě účinnější, aby si posluchači vryli podstatu speciální teorie relativity času hluboko do paměti. Navíc pan Bhasvar poskytl krátkou a moderní prezentaci s interaktivní obrazovkou, čili technicky se mu školské projektory ostatních přednášejících ani zdaleka nevyrovnali. I malé detaily dokážou upoutat divákovo oko. Ovšem k hlubšímu pochopení Bhasvarova filozoficky hravá prezentace nestačí, i když by mu leckdo všechna ta přesvědčivě prezentovaná fakt ihned uvěřil. Stejně i já, kdybych viděl tuto přednášku jako první v pořadí, bych ji považoval za pohádku nebo science fiction. Bhasvarova přednáška je tedy hlavně dobrá k podnícení zájmu o bližší zkoumání a poznání teorie, nikoli však prostředkem výuky.[13]

To, že pan Glen Melnik je velmi populárním a váženým učitelem v Piedmont High School, jsem se dozvěděl díky diskuzím z různých hodnotících serverů. Bohužel jsem tuto vzácnou vlastnost v 10-minutovém sestřihu jeho výkladu Lorentzových rovnic nepostřehl, de facto jsem ani neměl možnost. Kamera byla celou dobu zaměřená na vyučujícího. Nicméně zbylé aspekty přednášky se s mými postřehy téměř shodují. Pan učitel sice neměl k dispozici žádný projektor ani obrazovku, ale na srozumitelnosti jeho výkladu to neubralo. Krok po kroku bez nějakého většího zaváhání vysvětlil podstatnou kapitolu Einsteinovy speciální relativity a všechny dosavadní zmínky o Lorentzově transformaci mi najednou začaly dávat smysl. V přednášce Glena Melnika tedy dominovala jednoduchost a srozumitelnost. Rovněž je velmi empatický s publikem, jehož přízeň nemusí být tak samozřejmá jako u vysokoškolských studentů. Jen je škoda, že jsem nikde nenalezl více jeho přednášek ke zhlédnutí a rozboru.[12]

Témata, do kterých materiál patří