DŮM A JEHO LIDÉ
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
C) oblékání
Oblečení na všechny aktivity
Jen pracovních oblek se převlékal
Šlo výhradně o vnější dojem - ne praktičnost
Velmi drahé zboží
Vyjádření sociálního statutu
Obuv byla spíše výjimkou
Nůž jako symbol mužské autority
Velký význam měly klobouky a pokrývka hlavy (čepec označoval vdanou ženu, závoj měly šlechtičny)
16. st. Výrazné a barevné oblečení mužů
17. st. Prosazuje se móda žen
Praní oblečení spíše k reprezentaci, náročný proces
Veřejné lázně, 1x týdně koupel, ale ne moc velká hygiena
Dětství a mladí
Porod a dětská úmrtnost
V r.n žádné jednoznačné pojetí a představa o dětství
Dětmi se myslí především do 10 let
Pokud žili pod jednou střechou - každý kdo měl svobodný stav a podřízenost otci
Mnoho nechtěných dětí
Naopak ale byly děti vítanou pracovní sílou a zabezpečení rodičů ve stáří
Narození dítěte = naplnění sňatku
Přežití porodu bylo považováno za Boží dar
Pomáhaly porodní báby a sousedky
Lékař zasahoval jen v bohatších rodinách při komplikacích
Porodní báby procházely zkoušky až od 18. Století
Dětem se přetrhla uzdička pod jazykem, aby nebyly němé - tím časté záněty nebo vykrvácení
Žena rodila na porodním křesle, porodní bába měla jen nůžky na prestižní pupeční šňůry
Císařský řez se využíval jen, když matka byla mrtvá a pokoušeli se zachránit alespoň dítě
První úspěšný císařák je doložen v 17.století (přežili ho oba)
Když bylo dítě mrtvé ještě v břiše matky, rozřezali ho, aby ho vyndali
Po porodu bylo dítě vykoupáno a zavinuto, matka dostala první jídlo a dítě se dalo kojné (mlezivo matky je v šestinedělí ještě škodlivé) pak se slavilo
Křest - sociální potvrzení narození nového člověka (tím byla zažehnána těžká nebezpečí)
Jména často po rodičích, kmotrech, světci (někdy více dětem stejné jméno, aby alespoň někdo pokračoval v tradici)
O první děti bylo postaráno nejlíp, při více dětech je péče složitá, tak dostávali jen nejnutnější stravu
Ženy kojily dlouho, aby oddálily další početí a neexistovala náhradní výživa
Odnaučení kojení - mazaly si bradavky něčím hnusným, aby dítěti mléko nechutnalo
Zavinovaly pevně děti, aby jejich tělo bylo pevné a ony mohly pracovat
Na hygienu kojenců se moc nedbalo
Láska k dětem byla, ale musely být připraveni na smrt dětí
Od otce se očekávala podpora
Výchova
Když se dítě naučilo chodit a mluvit, muselo se přizpůsobovat domácímu řádu
Nevyrůstaly odděleně od světa dospělých - brzy poznaly problémy rodiny
Vyrůstaly stejně doma jako na ulici a v sousedství
Děti musely pomáháte s domácími pracemi
Poté co děti odešly z domu, byly kontakty s rodiči velmi řídké - změnilo se to až v 19.st.
Doporučovala se mírná přísnost
Vykání rodičům až v 18.st.
Rodiče předpokládali, že se o ně ve stáří postarají
Často se s rodiči už neviděli, ale mysleli na ně prý celý život
Děti měly dostatek času na hraní
Dělaly lehké ale časově náročné práce - sbírání klestí, pomoc při vaření, práce na zahradě, péče o malá zvířata
Od 16.st. školy - děti chodily většinou jen krátkodobě, ale naučily se číst, psát a počítat
Šlechta - děti pod neustálým dozorem rodičů, musely reprezentovat, nesměly se bavit s dětmi z nižších vrstev, učily se dávat rozkazy - měly vlastní služebnictvo
Propojení učení a hry
Kde si nemohli dovolit soukromého vychovatele a otec neměl moc času, posílali děti do školy
Základním školu mohla navštěvovat i děvčata, gymnázium jen kluci
V zš se učili číst, psát a počítat
Dále se učili katechismu
Ve škole šlo také o kázeň, klid, pořádek, přesnost a čistotu
Neexistoval systém tříd