Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




DŮM A JEHO LIDÉ

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30.45 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

C) oblékání

  • Oblečení na všechny aktivity

  • Jen pracovních oblek se převlékal

  • Šlo výhradně o vnější dojem - ne praktičnost

  • Velmi drahé zboží

  • Vyjádření sociálního statutu

  • Obuv byla spíše výjimkou

  • Nůž jako symbol mužské autority

  • Velký význam měly klobouky a pokrývka hlavy (čepec označoval vdanou ženu, závoj měly šlechtičny)

  • 16. st. Výrazné a barevné oblečení mužů

  • 17. st. Prosazuje se móda žen

  • Praní oblečení spíše k reprezentaci, náročný proces

  • Veřejné lázně, 1x týdně koupel, ale ne moc velká hygiena

Dětství a mladí

Porod a dětská úmrtnost

  • V r.n žádné jednoznačné pojetí a představa o dětství

  • Dětmi se myslí především do 10 let

  • Pokud žili pod jednou střechou - každý kdo měl svobodný stav a podřízenost otci

  • Mnoho nechtěných dětí

  • Naopak ale byly děti vítanou pracovní sílou a zabezpečení rodičů ve stáří

  • Narození dítěte = naplnění sňatku

  • Přežití porodu bylo považováno za Boží dar

  • Pomáhaly porodní báby a sousedky

  • Lékař zasahoval jen v bohatších rodinách při komplikacích

  • Porodní báby procházely zkoušky až od 18. Století

  • Dětem se přetrhla uzdička pod jazykem, aby nebyly němé - tím časté záněty nebo vykrvácení

  • Žena rodila na porodním křesle, porodní bába měla jen nůžky na prestižní pupeční šňůry

  • Císařský řez se využíval jen, když matka byla mrtvá a pokoušeli se zachránit alespoň dítě

  • První úspěšný císařák je doložen v 17.století (přežili ho oba)

  • Když bylo dítě mrtvé ještě v břiše matky, rozřezali ho, aby ho vyndali

  • Po porodu bylo dítě vykoupáno a zavinuto, matka dostala první jídlo a dítě se dalo kojné (mlezivo matky je v šestinedělí ještě škodlivé) pak se slavilo

  • Křest - sociální potvrzení narození nového člověka (tím byla zažehnána těžká nebezpečí)

  • Jména často po rodičích, kmotrech, světci (někdy více dětem stejné jméno, aby alespoň někdo pokračoval v tradici)

  • O první děti bylo postaráno nejlíp, při více dětech je péče složitá, tak dostávali jen nejnutnější stravu

  • Ženy kojily dlouho, aby oddálily další početí a neexistovala náhradní výživa

  • Odnaučení kojení - mazaly si bradavky něčím hnusným, aby dítěti mléko nechutnalo

  • Zavinovaly pevně děti, aby jejich tělo bylo pevné a ony mohly pracovat

  • Na hygienu kojenců se moc nedbalo

  • Láska k dětem byla, ale musely být připraveni na smrt dětí

  • Od otce se očekávala podpora

Výchova

  • Když se dítě naučilo chodit a mluvit, muselo se přizpůsobovat domácímu řádu

  • Nevyrůstaly odděleně od světa dospělých - brzy poznaly problémy rodiny

  • Vyrůstaly stejně doma jako na ulici a v sousedství

  • Děti musely pomáháte s domácími pracemi

  • Poté co děti odešly z domu, byly kontakty s rodiči velmi řídké - změnilo se to až v 19.st.

  • Doporučovala se mírná přísnost

  • Vykání rodičům až v 18.st.

  • Rodiče předpokládali, že se o ně ve stáří postarají

  • Často se s rodiči už neviděli, ale mysleli na ně prý celý život

  • Děti měly dostatek času na hraní

  • Dělaly lehké ale časově náročné práce - sbírání klestí, pomoc při vaření, práce na zahradě, péče o malá zvířata

  • Od 16.st. školy - děti chodily většinou jen krátkodobě, ale naučily se číst, psát a počítat

  • Šlechta - děti pod neustálým dozorem rodičů, musely reprezentovat, nesměly se bavit s dětmi z nižších vrstev, učily se dávat rozkazy - měly vlastní služebnictvo

  • Propojení učení a hry

  • Kde si nemohli dovolit soukromého vychovatele a otec neměl moc času, posílali děti do školy

  • Základním školu mohla navštěvovat i děvčata, gymnázium jen kluci

    • V zš se učili číst, psát a počítat

    • Dále se učili katechismu

    • Ve škole šlo také o kázeň, klid, pořádek, přesnost a čistotu

    • Neexistoval systém tříd

Témata, do kterých materiál patří