Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




11. Odbytové středisko

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Odbytové středisko

Charakteristika odbytového střediska

probíhá zde prodej pokrmů vyrobených ve výrobním středisku a nápojů zdejšího sortimentu

cílem této činnosti je vytvoření co největšího zisku provozovny

velmi důležitý je upselling – nabídka a doporučení zákazníkovi

Druhy odbytového střediska

Stravovací – slouží k nasycení hosta (restaurace, bufety, pizzerie, …)

Společensko-zábavní – slouží k relaxaci, navazování sociálních kontaktů a k obchodním setkání (kavárny, bary, kluby, vinárny)

obecné rozdíly jsou v nabídce, vybavení a způsobu a obsluhy

Zaměstnanci

Vrchní číšník – organizuje a řídí práci celého kolektivu, odpovídá za celkovou úroveň obsluhy, vítá a uvádí hosty, předkládá jídelní a nápojové lístky, nese odpovědnost za inventář, provádí zúčtování s hostem a odvod tržeb

Jídlonoš – je podřízen vrchnímu číšníkovi, musí znát sortiment a charakteristiku pokrmů, vhodné přílohy, gastronomická pravidla, dodržuje pravidla objednávání a servisu pokrm

Polívkář – připravuje pracoviště na provoz, musí znát sortiment polévek a způsob jejich servisu, dbá o servis pečiva, o čistotu a pořádek

Nápojář – vykonává přípravné práce, nabízí, objednává a servíruje nápoje, připravuje inventář ke správnému použití, musí znát charakteristiku a temperování nápojů

Barista – stará se o přípravu kávy, specializovaný odborník na obsluhu kávovaru

Barman – odborník na míchané nápoje, znalec receptur a přípravy nápojů

Maitre d´hotel – ředitel restaurace, nejvýznamnější pracovník, odpovídá za společenskou stránku provozu (za rezervaci stolů), přijímání hostů, předkládání jídelních a nápojových lístků, sestavování objednávek

Chef de rang – úsekový vrchní číšník, zajišťuje odbornou a dokonalou obsluhu, převzatou objednávku předává svému pomocníkovi – demi chef de rang – zástupce úsekového vrchního, chystá potřebný inventář a pokrm na keridonu a provádí složitou obsluhu u stolu hosta se svým pomocníkem – commis de rang – přináší pokrmy z expedice, překládá přílohy a provádí servis

Sommelier – vyšší typ nápojáře

Hors d´oeuvres – předkrmář, nabízí na vozíku studené předkrmy, dle přání hostů připravuje předkrmové saláty, podané pokrmy eviduje u pokladní, nově se zřizuje i nabídka salátů, sýrů a zákusků u stolu

Caissier – pokladní, eviduje veškeré objednávky číšníků, vede účty jednotlivých stolů

Trancheur – pracovník nabízející krájenou specialitu pomocí teplého vozíku, eventuelně tranžíruje, pokrmy u stolu hostů

Obsluha v odbytovém středisku

  1. Jednoduchá obsluha (z kuchyně přímo na jídelní stůl)

základní forma jednoduché obsluhy – pokrm včetně přílohy je upraven na jednom talíři, zakládáme před hosta z pravé strany, saláty v miskách vlevo s vidličkou, kompoty v miskách vpravo se lžičkou

Témata, do kterých materiál patří