Informační technologie
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
FÁZE (etapy):
1. Plánování 1 rok
2. Pořízení (nákup/vývoj) cca 1 rok
3. Zavádění, implementace
4. Provoz a údržba cca 6-8 let
5. Likvidace
-Životnost podnikových IS méně než 10 let
i) Kdo metodiky využívá?
-Tvorba IS je podpořena metodikou. Cílem metodiky je formalizovat postupy, definovat odpovědnosti a pravidla komunikace.
-tvůrce IS ??
ii) Jaké jsou dimenze tvorby IS?
Tři dimenze IS :
Data :
popisy reálných nebo abstraktních objektů modelované skutečnosti
prioritní dimenze pro vlastní tvorbu IS
Funkce (procesy, činnosti) :
které datové objekty se uskutečňují nebo data zpracovávají či transformují (činnosti transformace dat)
Události :
akce v modelovaném systému na které je třeba reagovat
iii) Jaké jsou základní přístupy vývoje SW?
1) Vodopádový přístup
2) Prototypový přístup
3) Inkrementální přístup
4) Spirální přístup
5) RAD přístup
6) Extrémní programování
6) Co je systémová integrace?
Významný současný trend informatiky, vědní disciplína.
Systémovou integrací se pomocí integrace různorodých zdrojů a služeb vytváří integrovaný produkt – komplexní IS.
-služba s cílem vytvořit a provozovat IS v podniku (integrovat produkty + služby) , integrátor = subjekt
Příčiny vzniku SI:
-
rostoucí význam informací a znalostí pro prosperitu podniku a masové nasazení IS/IT
-
rychlý vývoj potenciálu IT
-
vysoké nároky na kvalifikaci a praktické zkušenosti pracovníků vyvíjejících a provozujících IS/IT
Úrovně SI:
-
integrace vizí
-
integrace podniku s okolím
-
integrace podnikových procesů (horizontální a vertikální)
-
technologická integrace (HW, SW, datová a GUI)
-
metodická integrace
Efekty SI:
-
zkrácení celkové doby reakce podniku na podněty okolí – zkrácení obchodních cyklů
-
vyšší dostupnost a komplexnost informací ze všech oblastí činnosti podniku
-
propojení s hlavními zákazníky, dodavateli, bankami, úřady
-
minimalizace duplicitního zpracování informací
-
přenos know-how na uživatele
-
kvalitní specifikace požadavků
Rizika SI:
vyšší závislost podniku na externích dodavatelích
vyšší složitost systému
vyšší nároky na uživatele
větší dopad případných havárií a výpadku systému
dražší vývoj systému a jeho provoz
Vertikální integrace:
integrace koncepcí a vizí podniku a informačního systému
integrace procesů a metod řízení firmy a IS
integrace aplikací a jejich vývoje s provozem IS
integrace dat a databází, integrace informačních a komunikačních technologií
Horizontální integrace:
na úrovni koncepcí a vizí: strategie podniku se strategií informačního systému
na úrovni procesů: řízení financí, řízení obchodních činností, řízení IS
na úrovni aplikací: vývoj aplikace, provoz IS
na úrovni dat: jednotlivé databáze
na úrovni technologií: komunikační a informační technologie
A. principy, cíle a zásady systémové integrace