Karel-Jaromír-Erben-Kytice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
OBSAH BALAD
-
Kytice – úvodní balada. Dívkám zemřela matka, takže se z nich staly siroty. Duše jejich maminky se převtělila do kytičky, která pokryla celý její hrob. Tu nazvaly mateřídouška.
-
rým abab = střídavý
-
-
Poklad – na Velký pátek šli lidé do kostela na mši a za nimi šla matka s dítětem. V cestě najednou uviděla velký kámen a na tom místě, kde obvykle stál, uviděla chodbu do jeskyně. Vešla dovnitř, a protože byla velmi chudá, tak zaslepena pokladem odložila dítě, aby unesla co nejvíce zlata a stříbra. Dítěti dala pár zlatých na hraní. Vrátila se, ale jen znovu pro poklad. Doma zjistila, že se ze zlata a stříbra stala hlína a kamení. Když se chce konečně vrátit potřetí, tak už mše skončila, jeskyně se zavřela a dítě zůstalo uvnitř. Po roce trápení šla znovu na mši a spatřila, že vchod do jeskyně je otevřený. Vběhla dovnitř, pokladu si nevšímala, vzala dítě a utekla domů. Tam zjistila, že má dítě zlato, které mu dala na hraní.
-
rým abab = střídavý
-
básnické prostředky: Haha, mama, = citoslovce; běží žena – ach neběží, letí, letem ptáka letí = antiteze (upozornění na strach a úsilí přiběhnout včas pro dítě)
-
-
Svatební košile – dívka čeká ve světnici na návrat svého milého z vojny. Modlí se, prosí o jeho návrat, nebo o svoji smrt. Najednou se za oknem zjeví její milý a žádá ji o sňatek (hned). Vede ji do svého zámku, cestou ji nutí zahodit všechny věci k modlení a i svatební košile, které pro něj ušila. Dívka zjišťuje, že jeho zámek je kostel, jeho sad je hřbitov a její milý je vlastně mrtvý. Pokusí se ho oklamat a uteče do kostela, kde leží umělec. Její milý ho volá, aby vstal a přinesl mu ji. Panna se začne modlit, a když zakokrhá kohout a lidé ji najdou, zjistí, že na každém hrobě je kus svatební košile. Kdyby se dívka nemodlila, byla by jako ty košile.
-
rým aabb = sdružený
-
básnické prostředky: a lampa ještě svítila, a lampa ještě hořela = anafora (upřesnění, navození atmosféry); a milý ještě ve světě, ve světě širém, širokém = epanastrofa (zdůraznění); moc má panenko, moc se ptáš = 3x opakování (zvýšení napětí, refrén); buch, buch, buch = zvukomalba (napodobení zvuku)
-
-
Polednice – dítě zlobí maminku u vaření. Ta mu vyhrožuje zavoláním polednice. Když doopravdy přijde, snaží se matka dítě chránit, ale když se otec vrátí z práce, najde matku v mdlobách (tu vzkřísí), ale dítě je udušené.
-
rým abab = střídavý
-
básnické prostředky: ty zlobo, ty = expres. výraz; hlas vichřice podoba = přirovnání
-
-
Zlatý kolovrat – král potká Doru a ihned se do ní zamiluje. Když si pro ni přijede, řekne její macecha, že ji přivedou do zámku se svou vlastní dcerou. V lese jí uříznou nohy, ruce a vydloubnou oči. Její dcera je stejná jako Dora, tak ji nastrčí králi. Vezmou se, král odjede a řekne jí, aby předla, než se vrátí. Jelikož Dořino tělo našel v lese poustevník, posílá k zámku dítě s částmi zlatého kolovratu, ale musí je vyměnit za části Dořina těla. Doru oživí, a když se král vrátí, chce mu jeho žena ukázat nový kolovrat. Ten ale začne hrát divnou píseň o zradě a vraždě Dory. Král ji v lese najde a macechu s dcerou roztrhají vlci.
-
rým aabb = sdružený + c
-