Karel Hynek Mácha - Máj
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Máj
Karel Hynek Mácha
Romantismus
Na začátku 19. století se začali výrazně měnit spol. vztahy. Na jedné straně stojí silné císařské + královské vlády všech e. zemí (za podpory silného policejního aparátu), které usilovali o utužení své absolutistické moci, na druhé straně roste hnutí odporu. Povstání propukla ve Španělsku, Polsku, Řecku, Srbsku a vyvrcholila revolucí ve Francii. Vrstva, která se v tomto zápase snažila získat pol. moc, však většinou nedokázala dovést svůj zápas do konce a ztroskotala. Buřiči, nadaní jedinci, nemohli uskutečňovat své životní plány, nemohli se účastnit veřejného dění, byli vyřazeni ze spol. cítili se osamoceni → propadli spleenu (= životní únava, nuda, těžkomyslnost, melancholie, zádumčivost, depresivně zabarvená nálada). Ovzduší této doby zachycují umělecká romantická díla.
Nastupuje v 1. třetině 19. století po osvícenském klasicismu. Není pouze uměleckým směrem, ale i životním pocitem, postojem člověka ke společnosti této doby, ke světu. Vyplývá z nespokojenosti, z nemožnosti ovlivnit spol. dění.
Název podle středověkého románu, v němž fantazie a cit převažují nad rozumovostí (cit, fantazie – hlavní znaky). V umění se nevyskytuje v čisté podobě, ve všech nár. literaturách pozvolný přechod od preromantismu k romantismu a od romantismu k realismu.
Znaky:
Romantický hrdina
Autobiografické rysy (splývá s autorem)
Výjimečný → osamělý
Prožívá výjimečné situace
Často neznámý původ
Život opředen tajemstvím a do jeho života zasahuje osudovost
Bouří se proti spol., době
Opovrhuje spol. konvencemi
Buď se uzavírá do samoty, nebo své záměry podřizuje nad osobním zájmem
Jeho láska – silná vášeň, ale nešťastná (miluje svůj ideál, ne opravdového člověka)
Útěchu nalézá v historii, přírodě, exotice, fantazii, mystice, lidové slovesnosti
Základní motiv
Konflikt mezi jedincem jako tvůrcem snů a ideálů a společností, která jim nepřeje, protože v ní převládají peněžní vztahy
Nové estetické roviny
Odmítá řád, vyrovnanost, místo nich nastupuje zvláštnost až bizarnost
Místo harmonického souladu kontrast
Ruší požadavek trojí jednoty
Nezobrazuje celou skutečnost, ale individuální přístup k ní = individualismus → subjektivismus
Odstraňuje hranice mezi lit. druhy, mísí různé druhy umění (např. v poezii hudebnosti verše, smysl pro barvu, lyrizace dramatu prózy, dramatizace prózy)
Lit. jazyk obohatil o výrazy lidové, archaické
Požadoval svobodu tvorby
Lit. žánry: poezie – veršovaná povídka, epos, dramatická báseň; próza – historická povídka, román; lidová slovesnost – pohádka
Autoři
Anglický romantismus
Lord Georg Gordon Byron – autobiografický epos Childe Haroldova pouť
Percy Bysshe Shelley – lyrické filosofické drama Odpoutaný Prometheus
Walter Scott – romány – Waverley, Ivanhoe, Kenilworth
Jane Austenová – romány Pýcha a předsudek, Rozum a cit, …