Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Počátky národního obrození - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.12 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Počátkové českého básnictví, obzvláště prozódie – spisek, vydal ho společně anonymně se Šafaříkem. Tvrdili, že pro češtinu je typický časoměrný verš, čímž byli proti Dobrovskému.

Předsedal Slovanskému sjezdu v Praze roku 1848. Svým vystupováním a činností má velké zásluhy na obrození. Za svého života dosáhl četných mezinárodních uznání, jeho pohřeb se stal celonárodní manifestací.

M Y Š L E N K A S L O V A N S K É V Z Á J E M N O S T I

Pavel Josef Šafařík (1795 – 1861) – historik a jazykovědec, básník, archeolog. Otec protestantský kazatel, vedl synka k lásce ke knihám. Byl to Slovák, velký vlastenec. Na studiích v Jeně přilnul k myšlence panslavismu. Vychovatelem v Prešpurku, seznamuje se tam s Palackým → Počátkové českého básnictví, obzvláště prozódie. Překládal (Schiller, Aristofanes, Theokrites). Profesor a později i ředitel gymnázia v Novém Sadě v Srbsku. Později odtamtud pro neporozumění a pronásledování odchází do Prahy, kde vydává celoživotní dílo Slovanské starožitnosti – próza, obraz osudů Slovanstva v nejdávnějších dobách až do 1. tisíciletí, přes veškerou pochybnost chtěl dokázat, Slované byli v Evropě již před narozením Krista. Na základě kamenných důkazů ukázal, že Slované jsou vedle Germánů, Řeků a Římanů spolutvůrci evropské kultury.

Šafaříkova díla jsou nepostradatelným úvodem do moderního studia slovanské archeologie. Vedle Dobrovského největší český slavista.

Jan Kollár (1793 – 1852) – narozen v Mošovcích na Slovensku. Proti vůli svého otce (chtěl, aby se stal rolníkem) následoval svoje touhy po vyšším vzdělání, musel proto odejít z domova. Od 16-ti let se sám probíjel životem, zakoušeje bídu. Přes vše byl výborným studentem. Studoval v Bratislavě, poté odchází na univerzitu do saské Jeny. Jeho pobyt tam jej ovlivnil po stránce národní a myšlenkové – vliv hrdosti německého národa (odsouzení nesvobody a útlaku doma, poznal tam rozdíl mezi minulostí a neutěšenou přítomností Slovanstva (názvy slovanského původu v jenském okolí – pozůstatky po Polabských Slovanech), seznámil se tam s Friderikou Wilheminou Schmidtovou (Mína). Je tvůrcem myšlenky slovanské vzájemnosti, psal česky (evangelík). Byl zastáncem společného spisovného jazyka Čechů a Slováků, byl proti zavedení spisovné slovenštiny. Tímto postojem se dostal do sporu s mladší generací slovenských spisovatelů, které vedl L’udovít Štúr. Spor vyvrcholil v roce 1848, kdy byl zajat svými odpůrci a vysvobodit ho musela císařská vojska. Později byl povolán do Vídně, kde se stal univerzitním profesorem slovanské archeologie.

Básnická sbírka Básně – elegie, ódy, epigramy, milostná lyrika (Míně) se stala základem ke skladbě:

Slávy dcera – Mína splývá s vybájenou dcerou bohyně Slávy, je symbolem budoucího Slovanstva (= alegorická představa), provází básníka po slovanské pravlasti – motiv putování (viz Dante, Komenský). Skladba obsahuje Předzpěv a 5 zpěvů (původně 3), nazvaných podle řek, protékajících slovanským územím – Sála, Labe, Dunaj, pak Léthé (slovanské nebe) a Acheron (slovanské peklo). Předzpěv – téma – záhuba Polabských Slovanů a žal nad jejich zánikem; slovanská vzájemnost; odsouzení germanizace; víra v slavnou budoucnost Slovanstva; humanismus. Je psán formou elegie – nejen žalozpěv nad zašlou slávou Slovanstva, ale i monumentální zpěv o slavné budoucnosti. Zpěvy (oddíly) – obsahují přes 600 vlasteneckých a milostných znělek – sonetů, prozódie přízvučná. Např. Pracuj každý s chutí usilovnou – výzva k práci pro národ a ke svornosti, Co z nás Slavů bude o sto roků? – předvídá slavnou budoucnost.

Témata, do kterých materiál patří