Období renesance a humanismu v české a světové literatuře, česká literatura dobypobělohorské (OK)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
d) Adam Michna z Otradovic
-> Česká mariánská muzika, růstná i žalostná: české ukolébavky, milostné písně, koledy
-> Svatoroční muzika: kancionál, písně o světcích
2) Pololidová tvorba
- přechod mezi oficiální literaturou a ÚLS
- zastupují kramářské písně -> aktuální společenské události
- knížky lidového čtení -> zábavně převyprávěná pověst, legenda nebo dobrodružní písně
a) František Jan Vavák
-> Písmácké paměti: česky, zprávy, záznamy veršovaných skladeb, lidové písně, praktické rady
3) Lidová tvorba - slovesný folklor
- anonymita, ústní šíření, venkov, inspirace v době národního obrození
- žánrově a tematicky bohatší, život venkovana, vztah k životu, lásce a smrti
- hlavní útvary pohádky, pověsti, písně, proroctví a lidové drama
a) pohádky: touha po spravedlnosti, vítězí dobro, český Honza - chytrý a čestný venkovan
b) pověsti: jádro tvoří skutečný historický fakt; národní, historické, legendární, místní
-> O praotci Čechovi, O Žižkovi
c) písně: nejhojnější útvar ÚLS, především lyrické, pravidelná sloka a rým, refrén, o lásce, smrti, vojně
d) proroctví: souvisí s pověstmi, naděje v lepší budoucnost
-> Libušino proroctví
e) lidové drama: návaznost na velikonoční a vánoční náboženské hry, venkovské události, vznik loutkového divadla
4) Exulantská literatura (emigrantská)
- emigrace především do Polska, Německa a Slovenska; nekatolická víra + obhajoba předbělohorských poměrů
a) Pavel Stránský ze Zap: právník, politik, exil v Německu
-> O státě českém: latinský spis, obhajoba předbělohorských Čechů
b) Pavel Skála ze Zhoře: právník, historik
-> Historie církevní: dějiny církví
c) Jan Amos Komenský: učitel národů, zakladatel moderní pedagogiky, autor jazykových učebnic, pedagog, teolog, *Nivnice na Moravě (1592), poslán Jednotou bratrskou na VŠ, + Naarden (Holandsko, 1670), rozdělil vzdělávací proces, učení musí být názorné, vyučování snadné a veřejné, důraz na tělocvik a řemeslnictví
-> náboženské a filozofické spisy (snaha nalézt cestu z krize):
-> Listové do nebe: situace chudých, smírné řešení problémů, žít podle božích zákonů
-> O poezii české: snaha o obrození českého básnictví
-> Labyrint světa a ráj srdce: alegorická skladba, doba jako bezvýchodný labyrint, ostrá kritika, návrat do vlastního srdce
-> Kšaft umírající matky, Jednoty bratrské: český spis, forma závěti, Jednota už splnila svoji historickou úlohu
-> pedagogická díla:
-> Informatorium školy mateřské: pro matky a chůvy, význam výchovy v předškolní době
-> Brána jazyků otevřená: jazyková učebnice, názorný výklad významů jednotlivých pojmů
-> Škola hrou: osm latinských divadelních her
-> Velká didaktika: sociální předpoklady výchovy, škola má být dílnou lidskosti
-> Orbis pictus: čtyřjazyčná učebnice, ilustrace