3. Výroba, distribuce, outsourcing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Distribuce
Distribuce je proces, který umisťuje výrobek na trh (spadá sem i skladování a doprava ve směru k zákazníkovi).
Přímá distribuce – nevyužívá distribučních mezičlánků (maloobchod, velkoobchod), VÝHODY: stálý kontakt s výrobkem, zákaznická odezva, NEVÝHODY: omezená možnost propagace
Nepřímá distribuce – cesta výrobku k zákazníkovi přes distribuční mezičlánek
Velkoobchod
Distribuční mezičlánek, který provádí obchod ve velkém a není určen pro konečné zákazníky. Jendá se o tzv. B2B obchodní vztah.
Typy velkoobchodu
Klasický (nezávisle vlastněné podniky, které od výrobců nakupují zboží a dále ho prodávají svým jménem)
S úplným rozsahem služeb (poskytuje služby od skladování přes nabídku úvěrových služeb až po manažerskou podporu)
S limitovaným rozsahem služeb (nabízí pouze omezenou řadu zboží, případně užší spektrum služeb)
Rozvážkový velkoobchod
Makléři (zprostředkovávají obchod mezi prodávajícím a kupujícím, zboží neskladují)
Agenti (zastupují prodávajícího/nakupujícího na dlouhodobější bázi)
Maloobchod
Nakupuje zboží za účelem jeho dalšího prodeje přímému spotřebiteli. Dělí se na maloobchod bez prodejen a maloobchod s prodejnami.
Formy maloobchodního prodeje jsou:
Standardní prodejny, specializované prodejny, úzce specializované prodejny, diskontní prodejny, supermarkety, hypermarkety, hobbymarkety, obchodní centra, obchodní domy.
Vertikální struktura distribuce zboží
Počet různých skladových stupňů v distribučním systému
Provozní sklady – v místech výroby, sortiment vyráběný na místě
Centrální sklady – kompletní sortiment daného podniku
Regionální sklady – pohotovostní zásoby, udržuje se v nich pouze část kompletního sortimentu podniku
Expediční (odbytové) sklady – příprava pro zásobování zákazníka
Důležitým strategickým, manažerským rozhodnutím je, zda v rámci distribuce upřednostnit centralizované, či decentralizované sklady.
Horizontální struktura distribuce
Počet skladů připadajících na jeden stupeň a volbu jejich stanovišť – ta zohledňuje především odběratelskou základnu, množství přijatých objednávek, chování zákazníků, rozmístění výroby a logistické náklady.
Expediční sklady – nejčastější, dají se měnit, ovlivňují výši log. Nákladů
Provozní sklady – u výrobní základny
Centrální sklady – často jde o sběrné místo celého sortimentu uprostřed odbytu
Outsourcing
Přenesení určité činnosti z podnikové úrovně na úroveň externího dodavatele, tedy externí zajištění služeb za úplatu. Důvody pro outsourcing jsou ekonomické a strategické.
Proces outsourcingu
Rozhodnutí o outsourcingu ze strany managementu podniku
Hodnocení a výběr partnera/partnerů
Uzavření smlouvy s partnerem/partnery
Přínosy a rizika outsourcingu
Ekonomické přínosy – snížení nákladů, možný transfer fixních nákladů na náklady variabilní
Personální přínosy – využití znalostí kvalifikovaných odborníků
Věcné přínosy – sdílení rizik, zaměření podniku na hlavní činnost, zlepšení operativního řízení, zvýšení objemu produkce