Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3. Výroba, distribuce, outsourcing

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (66.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Distribuce

Distribuce je proces, který umisťuje výrobek na trh (spadá sem i skladování a doprava ve směru k zákazníkovi).

Přímá distribuce – nevyužívá distribučních mezičlánků (maloobchod, velkoobchod), VÝHODY: stálý kontakt s výrobkem, zákaznická odezva, NEVÝHODY: omezená možnost propagace

Nepřímá distribuce – cesta výrobku k zákazníkovi přes distribuční mezičlánek

Velkoobchod

Distribuční mezičlánek, který provádí obchod ve velkém a není určen pro konečné zákazníky. Jendá se o tzv. B2B obchodní vztah.

Typy velkoobchodu
  • Klasický (nezávisle vlastněné podniky, které od výrobců nakupují zboží a dále ho prodávají svým jménem)

  • S úplným rozsahem služeb (poskytuje služby od skladování přes nabídku úvěrových služeb až po manažerskou podporu)

  • S limitovaným rozsahem služeb (nabízí pouze omezenou řadu zboží, případně užší spektrum služeb)

  • Rozvážkový velkoobchod

  • Makléři (zprostředkovávají obchod mezi prodávajícím a kupujícím, zboží neskladují)

  • Agenti (zastupují prodávajícího/nakupujícího na dlouhodobější bázi)

Maloobchod

Nakupuje zboží za účelem jeho dalšího prodeje přímému spotřebiteli. Dělí se na maloobchod bez prodejen a maloobchod s prodejnami.

Formy maloobchodního prodeje jsou:

Standardní prodejny, specializované prodejny, úzce specializované prodejny, diskontní prodejny, supermarkety, hypermarkety, hobbymarkety, obchodní centra, obchodní domy.

Vertikální struktura distribuce zboží

Počet různých skladových stupňů v distribučním systému

  • Provozní sklady – v místech výroby, sortiment vyráběný na místě

  • Centrální sklady – kompletní sortiment daného podniku

  • Regionální sklady – pohotovostní zásoby, udržuje se v nich pouze část kompletního sortimentu podniku

  • Expediční (odbytové) sklady – příprava pro zásobování zákazníka

Důležitým strategickým, manažerským rozhodnutím je, zda v rámci distribuce upřednostnit centralizované, či decentralizované sklady.

Horizontální struktura distribuce

Počet skladů připadajících na jeden stupeň a volbu jejich stanovišť – ta zohledňuje především odběratelskou základnu, množství přijatých objednávek, chování zákazníků, rozmístění výroby a logistické náklady.

  • Expediční sklady – nejčastější, dají se měnit, ovlivňují výši log. Nákladů

  • Provozní sklady – u výrobní základny

  • Centrální sklady – často jde o sběrné místo celého sortimentu uprostřed odbytu

Outsourcing

Přenesení určité činnosti z podnikové úrovně na úroveň externího dodavatele, tedy externí zajištění služeb za úplatu. Důvody pro outsourcing jsou ekonomické a strategické.

Proces outsourcingu
  1. Rozhodnutí o outsourcingu ze strany managementu podniku

  2. Hodnocení a výběr partnera/partnerů

  3. Uzavření smlouvy s partnerem/partnery

Přínosy a rizika outsourcingu
  • Ekonomické přínosy – snížení nákladů, možný transfer fixních nákladů na náklady variabilní

  • Personální přínosy – využití znalostí kvalifikovaných odborníků

  • Věcné přínosy – sdílení rizik, zaměření podniku na hlavní činnost, zlepšení operativního řízení, zvýšení objemu produkce

Témata, do kterých materiál patří