Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




marketing výzkum a výrobek

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (323.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU:

Jedná se o 4 fáze, kterými většinu výrobků za svou existenci prochází.

1/ ZAVÁDĚNÍ- Pro firmu ztrátové ( vývoj, testování, reklama)

-Výrobky se nazývají ,, otazníky´´.

-V této fázi kupují výrobky tzv. Inovátoři.

-Cena výrobku je nízká ( velká konkurence nebo naopak vysoká, a lidé si dovolí dát vysokou cenu.

-Inovátoři-> Milují novinky, chtějí nové věci, mají dostatek peněz

2/ RŮST

- Výrobek je již objeven, a začíná růst prodej
- V této fázi kupují osvojitelé, poptávka roste zisky také
- Výrobce (prodejce) zvyšuje cenu
- Výrobky se nazývají hvězdy, konkurence sílí, podnik rozšiřuje sortiment

3/ ZRALOST

- Výrobek se ustálil a prodej je žádoucí

- Cena výrazně neklesá a nestoupá

- Výrobek kupuje většina

- Výrobku se říká dojná kráva

- Pokud klesá poptávka, podnik výrobek podpoří slevou

4/ ÚPADEK

- Dochází k výrazném poklesu poptávky
- Výrobek přestává přinášet zisk
- Výrobce(prodejce) reaguje takto: Sníží cenu, sníží kvalitu, sníží obsah inovace
- V této fázi kupují výrobky opozdělci
- Výrobky se nazývají blídní psi

Ne každý výrobek prochází všemi fázemi.

Proto u některých výrobků mluvíme o tzv. Odchylkách.

1/VÝSTŘELEK- Boty s kolečkem, fidget spiner, gumičky

2/ STYL- Jsou to výrobky, které jsou na trhu, oschází, aby se po určité době vrátily zpět, ale v jiných
materiálech nebo barvách (oblečení).

Značka

- Slouží indifikaci výrobků a odlišuje konkrétní výrobek od ostatních výrobků na trhu. Značka je tvořena
symbolem, číslicí, písmenem, barvou nebo kombinací.

- Užívá se u výrobků krátkodové I dlouhodobé spotřeby.

- Značka by měla být dobře zapamatovatelná a neměla by odporovat společenským normám.

- Ochranná známka- Je to registrovaná značka, které je právně chráněná a nesmí se používat bez
oprávění.

- Tato ochranná známka se musí obnovovat.

PGI- Chráněné zeměpisní označení - Typický produkt pro určitou oblast př. Budějovické pivo

PDO- Chráněné označení původu- Výrobky, které jsou kompletně zpracovány v daném místě
specifickým a jedinečným způsobem. Př. Olomoucké tvarůžky, Karlovarské oplatky

Kmenová, individuální, značka výrobce, značka obchodu

KMENOVÁ ZNAČKA

- Firma jí užívá pro všechny výrobky
- + Snadnější propagace
- + Pokud je zákazník s určitým výrobkem dané značky spokojen, kupuje I další výrobky.
- - Pokud zákazníka zklame určitý daný výrobek, okamžitě zanevře všechny výrobky od té značky.
- Philips, Nike, Eta

INDIVIDUÁLNÍ

- Výrobce vyrábí šitoký sortiment výrobků, pro které užívá samostatný název, značku
- + Jednotlivé výrobky se nespojují s výrobcem
- - Individuální propagace

Setuza- Jelen, Odol, Ariel, Jar,

Henkel- Somat, Persil, Clin, Fa, Herkules

Unilever- Knorr, Ben&Jerrys, Dove, Axe

Témata, do kterých materiál patří