marketing výzkum a výrobek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
ŽIVOTNÍ CYKLUS VÝROBKU:
Jedná se o 4 fáze, kterými většinu výrobků za svou existenci prochází.
1/ ZAVÁDĚNÍ- Pro firmu ztrátové ( vývoj, testování, reklama)
-Výrobky se nazývají ,, otazníky´´.
-V této fázi kupují výrobky tzv. Inovátoři.
-Cena výrobku je nízká ( velká konkurence nebo naopak vysoká, a lidé si dovolí dát vysokou cenu.
-Inovátoři-> Milují novinky, chtějí nové věci, mají dostatek peněz
2/ RŮST
- Výrobek je již objeven, a začíná růst prodej
- V této fázi kupují osvojitelé, poptávka roste zisky také
- Výrobce (prodejce) zvyšuje cenu
- Výrobky se nazývají hvězdy, konkurence sílí, podnik rozšiřuje sortiment
3/ ZRALOST
- Výrobek se ustálil a prodej je žádoucí
- Cena výrazně neklesá a nestoupá
- Výrobek kupuje většina
- Výrobku se říká dojná kráva
- Pokud klesá poptávka, podnik výrobek podpoří slevou
4/ ÚPADEK
- Dochází k výrazném poklesu poptávky
- Výrobek přestává přinášet zisk
- Výrobce(prodejce) reaguje takto: Sníží cenu, sníží kvalitu, sníží obsah inovace
- V této fázi kupují výrobky opozdělci
- Výrobky se nazývají blídní psi
Ne každý výrobek prochází všemi fázemi.
Proto u některých výrobků mluvíme o tzv. Odchylkách.
1/VÝSTŘELEK- Boty s kolečkem, fidget spiner, gumičky
2/ STYL- Jsou to výrobky, které jsou na trhu, oschází, aby se po určité době vrátily zpět, ale v jiných
materiálech nebo barvách (oblečení).
Značka
- Slouží indifikaci výrobků a odlišuje konkrétní výrobek od ostatních výrobků na trhu. Značka je tvořena
symbolem, číslicí, písmenem, barvou nebo kombinací.
- Užívá se u výrobků krátkodové I dlouhodobé spotřeby.
- Značka by měla být dobře zapamatovatelná a neměla by odporovat společenským normám.
- Ochranná známka- Je to registrovaná značka, které je právně chráněná a nesmí se používat bez
oprávění.
- Tato ochranná známka se musí obnovovat.
PGI- Chráněné zeměpisní označení - Typický produkt pro určitou oblast př. Budějovické pivo
PDO- Chráněné označení původu- Výrobky, které jsou kompletně zpracovány v daném místě
specifickým a jedinečným způsobem. Př. Olomoucké tvarůžky, Karlovarské oplatky
Kmenová, individuální, značka výrobce, značka obchodu
KMENOVÁ ZNAČKA
- Firma jí užívá pro všechny výrobky
- + Snadnější propagace
- + Pokud je zákazník s určitým výrobkem dané značky spokojen, kupuje I další výrobky.
- - Pokud zákazníka zklame určitý daný výrobek, okamžitě zanevře všechny výrobky od té značky.
- Philips, Nike, Eta
INDIVIDUÁLNÍ
- Výrobce vyrábí šitoký sortiment výrobků, pro které užívá samostatný název, značku
- + Jednotlivé výrobky se nespojují s výrobcem
- - Individuální propagace
Setuza- Jelen, Odol, Ariel, Jar,
Henkel- Somat, Persil, Clin, Fa, Herkules
Unilever- Knorr, Ben&Jerrys, Dove, Axe