marketing výzkum a výrobek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
vytvoří zisk.)
- Počítá se podle vzorečku
- Q = FN/(P-VN)
- FN(1)= fixní náklady na jeden výrobek. VN = variabilní náklady. VN(1)= variabilní náklady na
jeden výrobek.
- Př. Podnik plánuje výrobu keramických květináčů, předběžnou kalkulací stanovil variabilní
náklady na jeden kus na 220 Kč. Z minulého období má údaj o fixních nákladech, které činily 820
tisíc. Pro vstup na trh plánuje cenu 500 Kč.
- 820000/-500=820000/280=2x928
+ 2/METODA PODLE POPTÁVKY
- Odráží zákon poptávky
- Tato metoda vychází z tzv. Přijatelné hodnoty pro zákazníka
- Tato metoda vychází z faktorů, které na P působí ( Patří sem zejména koupěschopnost=> Kolik
má zákazník peněz).
- U této metody se zjišťuje I tzv. Koeficient elasticity ( Pružnost)=> Je to číslo, které vyjkadřuje
reakci zákazníka na změnu ceny
- Ke < 1 -> Neovlivní reakci zákazníka
- Ke > 1 -> Ovlivní reakci zákazníků
3/ METODA PODLE KONKURENCE
- Konkurence je podnik, který nabízí produkt či službu se stejnou užitnou hodnotou.
- Pokud je konkurence velká, cena obdobná
- Nižší cena při proniknutí na trh.
- Vysoká cena
4/ OSTATNÍ METODY
- Patří sem cena konkurzní smluvní
- Konkurzní cena=> Vztahuje se k výběrovému řízení, obálková metoda, státní správa a zakázky
- Smluvní cena => Vzájemná dohoda mezi kupujícím a prodejcem, inzeráty, autobazary, aukce
CENOVÉ STRATEGIE
=> Postupy a úpravy- Jsou to psychologické metody, které mají zákazníka povzbudit při nákupu.
Cenové srážky: Je to úprava ceny pro zákazníka př. Podle:
1/Způsobu placení-> Předem, na fakturu, hotově, kartou
2/Podle zákazníka-> Děti, studenti, důchodci, skupiny, dospělí
3/ Podle období-> Sezéna, nesezona, denní hodina, úpravy ceny v nesezoně ( dovolená- for minute, last
minute), hotově, kartou, předem
CENOVÉ TRIKY
1/ Baťovaská cena- Je to cena končící číslicí 9, z pohledu výnosu je to zanedbatelné, ale na zákazníka to
působí psychologicky
2/ Výhodná balení- 1+1 zdarma, + 30% zdarma, 3 za cenu 2...
3/ Zákaznické karty- Anketa
4/ Umělé slevy- Je to zakázaná praktika, přesto ho obchody využívají-> U určitého zboží dojde na krátkou
dobu k výraznému zdražení, následné je na něm provedena sleva, která ale výrobek nezlevní na původní
cenu.