Marketingový výzkum
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Osobní dotazování
osobní rozhovor
rozhovor se člení
strukturovaný
polostrukturovaný
nestrukturovaný
při rozhovoru je důležité navázání kontaktu, vytvoření vhodné atmosféry, vedení rozhovoru tak, aby respondent byl motivován k odpovědi
výhodou osobního dotazování je možnost výběru reprezentativního vzorku, vysoká návratnost dotazníků, možnost zjišťovat i náročné problémy
nevýhodou větší časová i finanční náročnost a možnost ovlivňování výsledků výzkumníkem
podle počtu dotazovaných se rozlišují
individuální rozhovory
skupinové rozhovory (diskuse)
Písemné dotazování
otázky jsou zpracovány předem, vytištěny
respondent sám rozhoduje zda a kdy dotazník vyplní
tato forma může umožnit anonymitu respondentů
k výhodám patří nízké náklady, poměrně menší náročnost na organizaci výzkumu, vyloučení vlivu tazatele
nevýhody nereprezentovatelnost získaných odpovědí, nízká návratnost dotazníků, nemožnost použít na složitější problémy
tato metoda se používá pro předběžné výzkumy a pro méně náročné výzkumy, kde není nutná vysoká přesnost výsledků
Telefonické dotazování
má většinu vlastností obdobných jako osobní dotazování
použití je závislé na hustotě a spolehlivosti tel. sítě
v poslední době se rozšiřuje úměrně růstu konkurence
výhodu je rychlost, nižší náklady v porovnání s osobním dotazováním
nevýhody nemožnost získání reprezentativního vzorku, použití pro méně složité problémy a zejména pro kratší rozhovory
Elektronické dotazování
má mnoho vlastností obdobných písemného dotazování s využitím počítačové techniky
výhoda – možnost kontaktu tazatele a respondenta, rychlé a levné, umožňuje rychlejší a snadnější zpracování údajů
Výběr vzorku
když je zkoumaný soubor málopočetný, je možné zahrnout do výzkumu všechny jednotky
obvykle však toto není možné a provádí se výběr, podle cíle výzkumu se musí vybrat takové jednotky, které budou zastupovat celou populaci nebo určitou skupinu
na základě chování a odpovědí vybraných osob činí výzkumníci závěry pro celou populaci, jež reprezentují
dalším problémem je zvolení správné velikosti vzorku, aby poskytoval dostatečnou záruku spolehlivosti
Způsob výběru
náhodný
každá jednotka má stejnou možnost, aby se dostala do výběru
použití: když nejsou žádné znalosti o základním souboru, nebo když je znám jen rozsah souboru
náhodný výběr s opakováním
jednotku znovu vrátíme nebo nevrátíme do výzkumu
náhodný výběr bez opakování
záměrný
vybírají se záměrně jednotky s předpokladem, že budou pro daný soubor typické
použití: když je dostatek informací o základním souboru
důležité při segmentačním výzkumu
typický
spojuje princip náhodnosti a výběru
základní soubor se rozdělí na stejné části a každé z nich se provede náhodný výběr