Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový výzkum

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Osobní dotazování

  • osobní rozhovor

rozhovor se člení

strukturovaný

polostrukturovaný

nestrukturovaný

  • při rozhovoru je důležité navázání kontaktu, vytvoření vhodné atmosféry, vedení rozhovoru tak, aby respondent byl motivován k odpovědi

  • výhodou osobního dotazování je možnost výběru reprezentativního vzorku, vysoká návratnost dotazníků, možnost zjišťovat i náročné problémy

  • nevýhodou větší časová i finanční náročnost a možnost ovlivňování výsledků výzkumníkem

podle počtu dotazovaných se rozlišují

  • individuální rozhovory

  • skupinové rozhovory (diskuse)

Písemné dotazování

  • otázky jsou zpracovány předem, vytištěny

  • respondent sám rozhoduje zda a kdy dotazník vyplní

  • tato forma může umožnit anonymitu respondentů

  • k výhodám patří nízké náklady, poměrně menší náročnost na organizaci výzkumu, vyloučení vlivu tazatele

  • nevýhody nereprezentovatelnost získaných odpovědí, nízká návratnost dotazníků, nemožnost použít na složitější problémy

  • tato metoda se používá pro předběžné výzkumy a pro méně náročné výzkumy, kde není nutná vysoká přesnost výsledků

Telefonické dotazování

  • má většinu vlastností obdobných jako osobní dotazování

  • použití je závislé na hustotě a spolehlivosti tel. sítě

  • v poslední době se rozšiřuje úměrně růstu konkurence

  • výhodu je rychlost, nižší náklady v porovnání s osobním dotazováním

  • nevýhody nemožnost získání reprezentativního vzorku, použití pro méně složité problémy a zejména pro kratší rozhovory

Elektronické dotazování

  • má mnoho vlastností obdobných písemného dotazování s využitím počítačové techniky

  • výhoda – možnost kontaktu tazatele a respondenta, rychlé a levné, umožňuje rychlejší a snadnější zpracování údajů

Výběr vzorku

  • když je zkoumaný soubor málopočetný, je možné zahrnout do výzkumu všechny jednotky

  • obvykle však toto není možné a provádí se výběr, podle cíle výzkumu se musí vybrat takové jednotky, které budou zastupovat celou populaci nebo určitou skupinu

  • na základě chování a odpovědí vybraných osob činí výzkumníci závěry pro celou populaci, jež reprezentují

  • dalším problémem je zvolení správné velikosti vzorku, aby poskytoval dostatečnou záruku spolehlivosti

Způsob výběru

  1. náhodný

    • každá jednotka má stejnou možnost, aby se dostala do výběru

    • použití: když nejsou žádné znalosti o základním souboru, nebo když je znám jen rozsah souboru

    1. náhodný výběr s opakováním

    • jednotku znovu vrátíme nebo nevrátíme do výzkumu

    1. náhodný výběr bez opakování

  2. záměrný

    • vybírají se záměrně jednotky s předpokladem, že budou pro daný soubor typické

    • použití: když je dostatek informací o základním souboru

    • důležité při segmentačním výzkumu

  3. typický

    • spojuje princip náhodnosti a výběru

    • základní soubor se rozdělí na stejné části a každé z nich se provede náhodný výběr

Témata, do kterých materiál patří