Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový výzkum

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (60 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

čím je vzorek typičtější, tím je vyšší pravděpodobnost, že dobře reprezentuje daný soubor

Dotazník

  • při sestavování dotazníku je důležité správné formulování

  • špatně sestavený dotazník může zpochybnit, znehodnotit získané informace

  • musí odpovídat cílům a potřebám průzkumu

  • prvním krokem při sestavování je stanovení cílů

  • musí být jasná hlavní myšlenka dotazníku, na koho se s ním budeme obracet

  • musí být přizpůsoben uživatelům nebo spotřebitelům

  • nezjímají nás odpovědi osob, které mají o výrobku pouze zprostředkované informace

  • nesmí se rozptylovat paměť dotazovaných

  • neptát se na skutečnosti, které nejsou prožívané nebo které si dotazovaní neuvědomují

  • otázky musí být jasně, srozumitelně formulované

  • musí být jednoznačné vykládání

  • vyhýbat se dvojsmyslným otázkám

  • důležité je použití správného jazyka

  • otázky musí mít logické pořadí

  • vhodné je vyhýbat se zavádějícím otázkám

  • otázky nemají omezovat dotazovaného, musí mít možnost více odpovědí

  • otázek by nemělo být příliš mnoho

  • do dotazníku mohou být zahrnuty i kontrolní otázky, které prověřují spolehlivost získaných údajů

  • kvalita dotazníku určuje kvalitu získaných informací

Při tvorbě dotazníku musíme vědět:

  1. koho budeme zpovídat

  2. na co se budeme ptát

  3. způsob jakým se budeme ptát

Otázky mohou být

uzavřené - umožňují výběr s předepsaných variant

- užívají se hlavně v kvantitativním výzkumu

otevřené - jsou bez předepsaných možností odpovědí

- používají se v kvalitativním výzkumu

Uzavřené otázky se dále člení

  1. alternativní – je možné vybrat jen jednu možnou odpověď

  2. uzavřená s více možnostmi odpovědí

  3. uzavřená s otevřeným koncem

  4. uzavřená s použitím škály

Experiment

  • speciální metoda založená na vytvoření situace s určitelnými měřitelnými parametry

  • nejčastěji se využívá ke studiu příčinných vztahů mezi proměnnými

  • v oblasti marketingového výzkumu např. experimentální prodej spojený s propagační akcí, při němž jsou zkoumány rozdíly v účinku různých propagačních nástrojů, testování výrobku, názvů, ochranných značek, obalů apod.

podle místa realizace

  • laboratorní (v umělém prostředí)

  • terénní

z časového hlediska

  • pretest (experimenty předcházející; zjišťování účinnosti propagačních prostředků před jejich nasazením, použitím)

  • posttest (experimenty následné; rekonstrukce zkoumaného jevu)

podle metod zjišťování informací

  • dotazovací

  • pozorovací

Experiment se nejčastěji používá pro zkoumání příčin chování zákazníků.

Výhody

  • umožňuje průběh v přesně stanovených podmínkách (čas i místo)

  • umožňuje důkladnou přípravu a kontrolu

  • nejlépe poskytuje údaje o chování

Nevýhody

  • omezenost rozsahu zkoumaných jevů a vybraných cílů

  • obtíže při aplikaci výsledků

Témata, do kterých materiál patří