Marketingový výzkum
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
sekundární informace nemusí vždy odpovídat plně potřebám
Analýza údajů
shromážděné informace se zpracovávají, zejména se zjišťují statistické ukazatelé, četnost výskytu, střední hodnoty, míry závislosti (rozptyl)
analýza musí vycházet z cílů výzkumů, umožňuje přijmout doporučení
rozlišuje se kvantitativní a kvalitativní výzkum
kvantitativní výzkum
zjišťuje faktické údaje, dále je analyzuje statistickými metodami, zkoumá závislosti a vztahy mezi příčinami a následky
užití: výzkum spotřeb. zvyklostí, postojů k určitým výrobkům a službám, zjišťování účinnosti propagace, při výzkumu cen a dalších tržních kategorií
kvalitativní výzkum
zaměřen na analýzu vztahů, závislosti a příčin u zkoumání hodnoty a na jejich zobecnění
používá sociologické a psychologické metody
má odpovědět na otázku proč?
Závěry a doporučení
na konci se sestavuje a prezentuje závěrečná zpráva, která obsahuje: stanovení předmětu a cíle výzkumu (podle zadání), přehled metodických po……, popis zkoumaného souboru, shrnutí základních poznatků (grafy, tabulky), doporučení pro řešení zkoumaného problému
doporučení musí být konkrétní a realizovatelné
Metody výzkumu
Pozorování
Dotazování
Experiment
Pozorování
výzkumník zaznamenává skutečné chování a jednání, buď osobně nebo pomocí elektronických přístrojů
podle prostředí, v němž se pozorování uskutečňuje rozlišujeme pozorování v přirozených a laboratorních podmínkách, případně experimentální
podle pozorovácích kategorií se rozlišuje pozorování strukturované a nestrukturované
= strukturované - předem vypracované pozorovací kategorie a dáno zcela určité zaměření
- pozorovatel zaznamenává výskyt nebo absenci
= nestrukturované - náplň není předem stanovena
- použití pro získání informací o nových jevech
podle návaznosti rozlišujeme pozorování přímé a nepřímé (podle návaznosti místní a časové)
podle role pozorovatele se rozlišuje pozorování vnější (nezúčastněné) a zúčastněné
= vnější – pozorovatel je mimo sledovaný proces
= zúčastněný – pozorovatel je součástí sledovaného jevu
podle pozice provozovatele
= zjevné – účast pozorovatele a jeho úloha jsou zveřejněny
= skryté – při inspekci
výhodou pozorování je získat objektivní a přesné údaje
užívá se zejména při získávání informací, které nositel informací nemůže nebo nechce poskytnout
nevýhodou je, že metoda neumožňuje zkoumat příčiny jevu (proč?)
v praxi se často spojuje pozorování s osobním dotazováním, což umožní využívat výhody obou metod
Dotazování
výzkumník je v přímém kontaktu s nositelem informací
údaje k výzkumu získává pokládáním otázek respondentům
podle způsobu kontaktu se rozlišuje dotazování osobní, písemné, telefonické a elektronické