Stimuly nákupní atmosféry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
23. STIMULY NÁKUPNÍ ATMOSFÉRY
Nákupní atmosféra:
je to soubor vlivů na smysly, které jsou částečně vědomě a z části podvědomě vnímány jako individuální prožitek
nákupní atmosféru může vyjadřovat vztah stimulů, emocí a reakce
nositeli stimulů jsou hmotné prvky obchodního provozu, ale i jejich projevy, tzn. vlastnosti a znaky
emocionální postoje jsou spojeny mezi stimuly a reakcí, tzn. mezi nositeli atmosféry a chováním zákazníka
emoce většinou zůstávají obchodníkovi utajeny
kategorie emocionálních postojů zákazníka v maloobchodě:
1. na základě působících stimulů
2. na základě osobních vlastností
3. na základě vlastního schématu rozhodovacího procesu
zákazník na základě emocionálních postojů reaguje kladně nebo záporně
nedílnou součástí systému tvorby nákupní atmosféry je komunikace obchodníka se zákazníky
mezi základní formy komunikace v MO patří podpora prodeje a public realations (styk s veřejností)
podpora prodeje je souhrn aktivit podporujících zákazníkovu ochotu nebo zájem koupit určitý výrobek; má 4 cíle: 1. ZASTAV SE A VEJDI!
2. VEJDI A NAKUP!
3. NAKUP VÍCE!
4. ZOPAKUJ NÁKUP!
public relations je záměrná a plánovitá snaha podporující rozšiřování vzájemných kladných vztahů mezi maloobchodníkem a veřejností
Vnější stimuly nákupní atmosféry:
vnější stimuly rozhodují o tom, zda zákazník vůbec do prodejny vstoupí
1. Architektura prodejní jednotky:
působí na zákazníka již z velké vzdálenosti
může zdůrazňovat sortiment nebo původ sortimentu, velikost plochy,
může poukazovat na kvalitu nebo na cenovou úroveň prodávaného sortimentu
styl architektury by měl mít vztah k okolní zástavbě
2. Vstupní prostory:
jsou představovány průčelím a vchody do prodejní jednotky
hlavním úkolem vstupních prostor je umožnit zákazníkovi co nejpříjemnější vstup do prodejny, usměrnit jej, podpořit jeho orientaci a urychlit jeho vstup do prodejny
průčelí může být:
a) otevřené: většinou u větších prodejních jednotek se širokým vstupním prostorem,
který bývá i na úkor výkladních skříní
b) uzavřené: využívá se u malých prodejních jednotek, kde se využívají hodně výkladní
skříně, někdy i na úkor prodejní plochy
3. Výkladní skříně:
patří mezi nejúčinnější vnější stimuly, které působí celých 24 hodin
mají 2 hlavní cíle: identifikace prodejní jednotky a sortimentu
: přilákání zákazníka do prodejny
výkladní skříní maloobchodník informuje o nabídce, módním a sezónním zboží, o cenách a o celospolečenských problémech a událostech
řešení výkladních skříní zahrnuje: řešení architektury (počet, velikost, tvar…)
: řešení výkladních skříní (námět, barevnost…)
pro výkladní skříně je důležité, jaký sortiment se má vybrat a jak se má ve výkladní skříni rozmístit
základní zásady pro vystavování zboží: