Stimuly nákupní atmosféry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
1. příbuzné zboží by mělo být vystaveno společ2. ně
3. zboží velkých rozměrů a vysoké umístit u stran výkladní skříně
4. výkladní skříň by neměla být moc hluboká
5. pohyb ve výkladní skříni upoutává pozornost
6. není vhodné vystavovat příliš malé zboží, kdyžtak využít osvětlení
4. Nápisy:
na prodejně mohou mít několik podob:
: identifikující (název firmy, logo…)
: informace o sortimentu, o formě prodeje, otevírací doba
: jméno odpovědného vedoucího, adresa…
důležitá je viditelnost nápisu
5. Parkovací plochy:
působí na přednákupní atmosféru, především přístupností, dostatečnou kapacitou, bezplatným přístupem, krátkou vzdáleností od prodejny, dostupností s nákupními vozíky
Vnitřní stimuly nákupní atmosféry:
1. Vnitřní design:
jde o ty vnitřní stimuly, které souvisí s technickým řešením interiéru prodejní jednotky
a) použitý materiál = který se používá na stropy, podlahy a obvodové zdi a měl by být
v souladu s prodávaným sortimentem a imagí prodejny; na výběr materiálu působí
také hygienické a bezpečnostní předpisy, užitné vlastnosti materiálu a jeho cena
b) osvětlení prodejní místnosti = jedná se o celkové osvětlení, osvětlení regálů, pultů,
jednotlivých druhů zboží a nápisů; barva osvětlení souvisí s celkovým barevným
řešením interiéru
c) barevné řešení interiéru = hlavním cílem je upoutat zákazníka, ovlivnit ho,
popřípadě urychlit jeho rozhodnutí; klidná nákupní atmosféra předpokládá chladné
barvy, které se používají pro plánovaný nákup a luxusní zboží; teplé barvy podporují
aktivitu zákazníka a doporučují se do výloh, vchodů a míst s nabídkou impulsivního
zboží
d) hudební kulisa: může být využita obvyklým chováním zákazníka, kdy pomalejší
tempo hudby může ovlivnit dobu strávenou v prodejně a rozsah prohlédnuté nabídky
i) vůně: důležitý je sortiment a intenzita
j) hluk: v prodejní jednotce bývá zdrojem hluku velká koncentrace lidí, manipulace se zbožím a hluk obchodního zařízení; největší intenzita bývá při prodeji potravin
k) mikroklimatické podmínky: teplo, vlhkost, prašnost…; vysoká teplota může způsobovat u zákazníků únavu a nižší soustředěnost; nízká teplota působí na zkrácení doby nákupu
2 Prezentace zboží:
hlavním cílem prezentace zboží je co nejúčinnější představení zboží zákazníkovi, jeho vystavení pro poutání pozornosti k výrobku a podnícení zájmů o jeho nákup
prezentace je tichá komunikace mezi MO a zákazníkem
cíle prezentace se označují pomocí 5E:
10. EXCILING: podněcování zákazníkova zájmu
11. EXPERIMETAL: působit neokoukaným novým designem
12. EVOKATIVE: vyvolávat představy a tím i zájem o zboží
13. ENKANCING: zdůrazňování vlastního zboží
14. EASY TO SHOP: usnadňování nákupního rozhodování
mezi nejčastější prezentační techniky patří: