Marketingový výzkum
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Marketingový výzkum
důležitou funkcí výzkumu je pomoci managementu firmy, předpovědět chování a jednání zákazníků a snížit podnikatelské riziko
marketingový výzkum je souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe
nesmí se zaměňovat pojmy marketingový výzkum a průzkum trhu
průzkum trhu je jednou z částí marketingového výzkumu, byť nejznámější a nejčastější
rozhodnutí zda firma bude provádět marketingový výzkum ovlivňují zejména tři kritéria
kritéria
firma si není jista některým podnikatelským rozhodnutím a potřebuje k němu získat další informace
firma chce změnit podle informací z marketingového výzkumu dosavadní marketingovou strategii či taktiku, nebo změnit nějaké rozhodnutí a potřebuje si ještě ověřit správnost svého řešení
náklady na výzkum musí být přiměřené a efektivnost výzkumu vyjádřena tím, že rozhodnutí učiněná na základě výzkumu zvýší zisk
Zaměření marketingových výzkumů
zákazník (potřeby, přání, nákupní chování…)
trh (vývoj poptávky, nabídky, cen, vnímání hodnoty zákazníky, možnosti segmentace…)
výrobek (jak jsou uživatelé spokojeni, jak se využívá výrobek, jaké jsou možnosti inovací)
konkurence (chování konkurence, jakou volí podnikatelskou a marketingovou strategii, jak inovuje výrobky, jakou volí cenovou politiku)
ostatní prvky marketingového mixu (účinnost reklamy…)
Druhy marketingových výzkumů
výzkum v terénu
zjišťují se primární informace (pohovory se zákazníky, dotazníky, ankety, soutěže)
výzkum „od stolu“
využívají se sekundární informace, pořizované původně za jiným účelem (statistické ročenky, odborné časopisy a publikace, materiály Hospodářské komory…)
Etapy marketingového výzkumu
definování problému
plán výzkumu
sběr informací
analýza údajů
závěry a doporučení
Definování problému
nejprve si firma musí ujasnit cíl výzkumu, proč výzkum provést, na co má být zaměřen, co se očekává od jeho výsledků
bez jasného definování problému se stává bezcenný
vychází se ze zásady, že dobře definovaný problém je napůl vyřešený
Plán výzkumu
po ujasnění cíle výzkumu se sestavuje projekt
určuje v návaznosti na cíle výzkumu, kde a jak získat informace, jak zvolit metody a techniky výzkumu a časové rozvržení (zjišťování informací)
někdy se používá ke zpracování projektu předběžný výzkum případně segmentační výzkum
obsahuje: cíl, metody, techniky, velikost zkoumaného vzorku, způsob zpracování informací, termíny v jakých budou jednotlivé fáze
Sběr informací
základní etapa výzkumu
získávají se primární informace, sekundární informace
Zdroje informací
interní (podnikové účetnictví, vnitropodniková statistika a evidence, přehled o prodeji…)
externí (statistické ročenky, odborné časopisy, materiály obchodních společností)