Výrobek a jeho životní cyklus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
12. VÝROBEK A JEHO ŽIVOTNÍ CYKLUS
výrobek: je to jakýkoliv hmotný statek, služba nebo myšlenka, která se stává předmětem
směny na trhu a je určena k uspokojení lidské potřeby nebo přání
: tvoří jádro výrobku tj. předmět ke svému základnímu určení a rozšiřující efekty -
komponenty, které přispívají k uspokojování potřeb zákazníka (balení, servis,
značka…)
: výrobek členíme na spotřební a kapitálové statky
Spotřební zboží:
1. běžné: při jeho nákupu dochází k minimálnímu srovnávání a vyhodnocování alternativ
a) každodenní potřeby: zákazníci ho kupujíc čb) asto a pravidelně; jedná-li se o značc) kové zboží je preferována oblíbená značd) ka
e) impulzivní: kupuje se bez předchozího plánování a je důležité jeho umístění v prodejně
f) mimořádné: je kupováno v okamžiku, kdy se vyskytne jeho okamžitá potřeba
2 . zvláštní zboží: je to plánovaní koupě; časově náročné na přednákupní fáze; zboží je
dražší a zákazníci zhodnocují různé alternativy
3. speciální zboží: je to značkové zboží, které má zvláštní postavení na trhu a je
preferováno určitým segmentem
značka výrobku: identifikace zboží určitého výrobce, pomocí jména, symbolu, čísla, tvaru nebo jejich vzájemnou kombinací
obal výrobku: z pohledu marketingu se jedná o fyzický obal a etiketu; má velký význam pro prodej výrobků, a proto bývá vyznáván 5P marketingového mixu
služby: rozšiřují schopnost výrobku uspokojit potřeby zákazníků; zvyšují prodej a vytvářejí image podniku
PROCES VÝVOJE NOVÉHO VÝROBKU:
nové výrobky jsou nové modifikace- inovace existujících produktu nebo zcela nové značky
1. výběr námětů: zdroje námětů mohou být:
: vnitřní (zaměstnanci, úsek technického rozvoje)
: vnější (konkurence, zákazníci, dodavatelé)
- při výběru námětu je důležitá kapacita a možnosti firmy umožnit vývoj a
výrobu nového výrobku
2. podnikatelská analýza: je podrobný ekonomický rozbor, kde se marketingoví pracovníci zabývají cílovým trhem, tržním podílem životním cyklem výrobku a zjišťují náklady na výrobu, předpokládaný prodej a zisk
3. rozvoj výrobku: vyrábí se jeden nebo více prototypů, které umožňují provést testy funkč4. ních vlastností nového výrobku
5. testování na trhu: výrobek je vyroben v malém množství a nabídnut na trh a zač6. ínají vznikat prognózy budoucího prodeje
pro tržní testování se používají tyto metody:
a) standardní testování: v předem vybrané oblasti je zahájena reklama na prodej nového výrobku a výrobek je nabízen za stejných podmínek, se kterými se počb) ítá v celonárodním prodeji
c) řízené testování: prodej nových výrobků se uskutečd) ňuje v předem vybraných prodejnách
e) simulované testování: provádí se u vybraného vzorku zákazníků, kteří jsou seznámeni s novým výrobkem, ale i s konkurenčf) ními výrobky a v simulovaných podmínkách provádí nákup