Vývoj nového výrobku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Vývoj nového výrobku
přípravu nového výrobku lze rozdělit do pěti fází
výběr námětů
podnikatelská analýza
rozvoj výrobku
testování na trhu
uvedení na trh
Výběr námětů
nápady na inovace nohou přicházet z vnitřního i vnějšího prostředí
vnitřním prostředím je podnik a jeho zaměstnanci
inovacemi se zabývá útvar technického rozvoje
zpracovává náměty pracovníků různých oddělení
má spolupracovat s prodejci a s úsekem marketingu
menší firmy mohou využívat specializovaných agentur
mohou se využít podněty zákazníků, sledování konkurence vede někdy až k průmyslové špionáži
řídící pracovníci musí soustředit náměty a jednotlivé projekty a vybrat z nich nejperspektivnější
Podnikatelská analýza
vhodné projekty je potřeba vyhodnotit jak po technické stránce tak po ekonomické
ekonomická analýza se zaměřuje na předpokládané náklady vývoje i případné výroby, na předběžnou kalkulaci ceny
pokud výsledná cena by byla příliš vysoká a neodpovídala by situaci na trhu, projekt by byl neúspěšný
musí se také ověřit, zda projekt odpovídá podnikové strategii
již v této fázi se dá předběžně testovat zájem spotřebitelů
je vhodné zjistit míru pravděpodobnosti, že výrobek bude přijat cílovým trhem
Rozvoj výrobku
pokud jsou výsledky analýz příznivé, podnik může začít pracovat na vlastním vývoji
nejprve se vyrobí prototyp výrobku
na něm se ověřují funkční vlastnosti nového výrobku, výrobní způsoby a problémy,zjišťuje se materiálová či pracovní náročnost
v každé fázi je vhodné vývoj přerušit, pokud převáží zápory a rizika
Testování na trhu
po úspěšných zkouškách prototypu, firma vyrobí obvykle menší množství výrobků a zkouší jejich účinnost na trhu
vybere se velký supermarket, prodejní síť, nebo celá oblast
důležité je, aby oblast testování odpovídala strukturou zákazníků a podmínkami prodeje, ze kterých bude výrobek normálně prodáván
Rozlišují se tři hlavní metody tržního testování
standardní (výrobek je nabízen za stejných podmínek jaké se předpokládají při celostátním prodeji; před testováním je zahájena ve vybrané oblasti reklamní kampaň)
řízené (předem jsou dohodnuty a kontrolují se všechny otázky prodeje, např. umístění výrobku, ceny, reklama…, výsledky prodeje se podrobně analyzují podle jednotlivých faktorů)
simulované (vyberou se zákazníci, kteří jsou seznámeni s novým výrobkem (včetně reklamního působení) a také s konkurenčními výrobky a sleduje se jejich nákupní rozhodování, po simulovaném nákupu jsou zákazníci dotazování a zjišťují se motivy jejich rozhodování)
Zavedení nového výrobku do výroby a prodeje
obvykle se nový výrobek postupně zavádí do prodeje
často se začíná v oblastech, kde bylo testování
velké firmy někdy volí variantu uvést výrobek na trhu celostátně v jeden den
vyžaduje to větší kapacitu a větší finanční nároky