Kant, Hegel
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
14.Německá filosofie
IMMANUEL KANT (1724-1804)
- představitel německého osvícenství
- celý život žil v Královci, vystudoval teologii, byl profesor na univerzitě, celý život oddává vědě,
velký puntičkář, vše potřeboval mít naplánované, byl posedlý vlastním zdravím
-tvůrce čisté transcendentální filosofie = filosofie čistého rozumu
-snaží se dojít k tomu, zda poznání vychází ze zkušenosti, z rozumu, z kombinace obou dvou nebo
z ani jednoho => na hranici čistého rozumu a priorit
-2 nejhlavnější díla v jeho životě (kritika čistého rozumu, kritika praktického rozumu)
3 období:
1. Předkritické období
- otázka vesmíru, vesmírných těles, píše teorie, ovlivněn Newtonem=> přišel na to že vesmír je uspořádán na zákl. principu odpudivosti a přitažlivosti ale neví kde vznikla hmota božský princip
- nechce nic dořešit do konce, zajímá ho to, jak k něčemu dojít-ten proces
- pochybuje, že veškeré poznání je založeno na rozumu => přiklání se k Lockovi, pochybuje o
metafyzice jako vědě- jestli lze určit hranice lidského rozumu
- buď racionální, nebo empirické, nebo kombinace, nebo nic
- kombinací empirického a racionálního se zabýval 30 let – v 57 napsal vrcholné dílo=>
=> Kritika čistého rozumu => => =>
2. Kritické období
1781- vydáno jeho dílo
Kritika čistého rozumu
- 1. předmluva
- 2.úvod
- 3. teorie základů – transcendentální estetika (smyslovost)
- transcendentální logika - transcendentální analytika
(rozvažování a soudnost)
- transcendentální dialektika (rozum)
Úvod – poznání vzniká z počitků, vjemů z nich zkušenost
ale ne všechno jsem někdy viděl, někdy vnímal (1+1=2 není to moje vlastní zkušenost,
ale přesto to mám ve zkušenosti- existuje to- bylo mi to nějak dáno PŘED
ZKUŠENOSTÍ
APRIORI – čistý počitek bez zásahu zkušenosti, je to něco všeobecně platné, nutné
POSTERIORI – na základě vlastní zkušenosti-svými smysly- posteriori závislá na našich smyslech- já jsem něco poznala
- rozlišení soudů – ANALYTICKÉ – soud= vztah mezi dvěma pojmy
- subjekt obsahuje stejné znaky jako predikát (těleso je
rozlehlé, koule je kulatá..)
- SYNTETICKÉ – subjekt není obsažen v predikátu (koule je zelená)
- já to vidím jinak, na základě posteriori
- klade otázku, zda je možné, aby existovaly soudy APRIORI –abychom mohli říct, že koule je zelená chce dokázat princip čistého transcendentálna- dokázat něco co bylo před APRIORI- tzv. kdo přišel na to že koule je kulatá
Teorie základů
transcendentální
estetika- pokračuje, zabývá se smyslovostí
počitky, vjemy- subjektivní- máme jich tolik -musíme je uspořádat využije 2 formy- apriorně existující =ČAS A PROSTOR – každý člověk vnímá předměty vždy s určitým časem a prostoremzkušenost- Kant to nazývá VĚCI PRO NÁS ale existují čisté věci - VĚCI O SOBĚ – čisté idee, které nejsou spojeny s formou času a prostoru-existují APRIORI ( vidím člověka v určitém časea prostoru- věci pro nás- ale předtím jsem ho neznala, pro mě neexistoval ale žil sám o sobě –věci o sobě)