Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Stredoveka filosofie - patristika a scholastika

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (45.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Bůh ve své podstatě je nepoznatelný a nevyslovitelný. Vrcholem lidského poznání o Bohu je poučené nevědění = docta ignorantia. Člověk je velké tajemství a otázka, je jednotou duše a těla, duše je tvořena Bohem v okamžiku zplození. Člověk je božím obrazem, zejména svým rozumem a svobodou. Dalším tématem byla lidská svoboda. Nemocná svoboda musí být uzdravena a k tomu člověk potřebuje boží milost. Podle Augustina je zlo nedostatkem dobra. V otázkách vzniku světa vyjádřil jasné křesťanské pojetí o stvoření. V teorii poznání učil o logickém deduktivním poznání a o přímém vhledu k podstatě, jaké věci skutečně jsou - teorie osvícení = iluminace. Významnou roli v poznání i v životě má i láska. Ve své knize O boží obci rozdělil lásku na lásku sobeckou (pozemská obec), která je většinová a neperspektivní a lásku k Bohu a lidem, která je menšinová a pozitivní. Svoji filosofickou metodu přenesl do teologie, v člověku vidí obraz Trojice - člověk je jednotou paměti, rozumu a vůle.

SCHOLASTIKA

Je období evropského myšlení od 8. do 15. stol., filosofie rozvíjející se zpočátku zejména v klášterních a biskupských školách (název latinského schola), později na univerzitách. Je to období vzniku monumentálních církevních staveb (katedrály), rozmachu lidského rozumu a myšlení - žádné období temna.

RANÁ SCHOLASTIKA

Toto období předznamenal BOETHIUS, který překládal Aristotela a zpřístupnil jeho myšlenky. Vrcholným zjevem scholastiky je italský mnich ANSELM Z CANTERBURY (U. Eco - Jméno růže). Proslavil se svým pojetím vztahu víry a rozumu a originálním ontologickým důkazem Boží existence.

Ontologický důkaz boží existence = existuje-li pojem Bůh, musí za tímto pojmem stát i něco ve skutečnosti, pojem Bůh musí mít reálný základ. Není si myslet nic většího než je Bůh. Tento důkaz vytvořil mnoho námitek, z dnešního hlediska je to spíše zdůvodnění než důkaz.

Jedním z klíčových problémů scholastiky byl spor o univerzálie. Univerzálie jsou obecné pojmy, společný jmenovatel, společné znaky. Existují pojmy reálně ve skutečnosti nebo to jsou jen jména? Vydělily se dvě skupiny: a) realisté - obecné pojmy existují reálně ve skutečnosti

b) nominalisté - obecné pojmy neexistují, existují jen konkrétní jednotlivosti - jména

Kompromisní řešení navrhl francouzský filosof PIERRE ABÉLARD: „Obecné reálně existuje jen v jednotlivém a nikoliv mimo ně.“ Pojem žena existuje ve skutečnosti, ale nikoliv mimo konkrétní ženu. Začíná klást důraz na racionalitu. Šíření racionalismu vyvolalo odpor u některých filosofů, např. Bernard z Clairvaux a škola v Chartes a sv. Victoria v Paříži.

VRCHOLNÁ SCHOLASTIKA

13. století můžeme charakterizovat jako století dvou proudů: františkánského a dominikánského.

Františkánské hnutí založil FRANTIŠEK Z ASSISI. Snažil se vrátit k původním hodnotám křesťanství - chudoba, láska k člověku a přírodě, skromnost. Viděl, že je rozdíl v tom, co církev káže a co dělá. V tomto řádu byli nejdříve jen žebraví nevzdělaní mniši. Potřebovali najít učence, který by jejich učení zformuloval. Objevil se italský myslitel JAN FIDANZA = BONAVENTURA, snažil se vyvážit tradiční platónsko-augustiánské důrazy s aristotelskou filosofií. Celý život člověka pojal jako cestu k Bohu. Člověk ho poznává v přírodě i ve svém nitru. Zastával prioritu vůle před rozumem.

Témata, do kterých materiál patří