12A - Činitelé výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
mnohostranný rozvoj
− všeobecné vzdělání:
• všeobecný přehled: filozofický, politický, vědecký, kulturní
• je výsledkem určitého druhu a typu školy, soustavné sebevzdělávání, sebevýchova
− odborné vzdělání: teoretické vědomosti, praktické dovednosti v oboru, který pedagog vyučuje
− pedagogické vzdělání:
• tvoří praktické, pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky
• řadíme sem: komunikativní dovednosti, organizátorské a rétorické dovednosti
Základní kvality, které by měly charakterizovat pedagogickou osobnost
1) pedagogova hodnotová orientace:− pedagog by měl být příkladem pro svěření jedince
− měla by to být osobnost s demokratickými ideály, s humanitním, vlasteneckým přesvědčením
− každý rozpor mezi slovy a činy, mezi názory a chováním, ovlivní úspěch pedagogovy práce
2) kvalitní vzdělání: − při vyučování rozvíjí učitel žáky nejen v oboru, který vyučuje, ale ovlivňuje celou jejich osobnost
3) teoretické a praktické odborné vzdělání: − tyto vědomosti jsou neustále obohacovány aktivní účastí na vědeckém, technickém, kulturním životě společnosti
12A.
ČINITELÉ VÝCHOVY - pedagog
4) hluboké pedagogické vzdělání:− patří sem znalosti z oblasti pedagogiky, psychologie, biologie, didaktiky
5) praktické, pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky:− základem je teoretické studium určitého oboru, praktické využití zkušeností v daném oboru, aktivní účast ve
vědeckém, technickém a kulturním životě
− jedná se o využití teoretických poznatků v praxi
Pedagogovy dovednosti− praktické pedagogické, didaktické a metodické dovednosti a návyky umožňují přenést poznatky do výchovné praxe
− komunikativní dovednosti: pedagogův kontakt s vychovávaným jedincem
− organizátorské dovednosti: správné řízení výchovně-vzdělávací činnosti