12A - Činitelé výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Základní rysy pedagogovy osobnosti− osobnostní rysy ovlivňují průběh i výsledky procesu vzdělávání, patří k nim zejména:
• tvořivost:
▪ schopnost neustále hledat nové a lepší prostředky, způsoby práce
▪ jedině tvořivý pedagog má předpoklady vychovávat tvořivého jedince
• zásadový morální postoj:
▪ tj. pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu humanismu, demokratismu a vlastenectví
▪ jeho kladný vztah k práci, ukázněnost, pevná vůle
• pedagogický optimismus: tj. pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického působení (důvěra ve výchovu, v žáka,
radostný přístup k práci)
• pedagogický takt: tj. ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání
• pedagogický klid: tj. schopnost pracovat soustředěně, nespěchat, trpělivě vysvětlovat problematiku tak, až ji žák
pochopí
• pedagogické zaujetí: tj. aktivní přístup k oboru a k látce, kterou pedagog vyučuje
• hluboký přístup k žákům: láska k dětem, snaha, co nejlépe žáka poznat, pochopit ho a pracovat s ním ve shodě s
jeho individualitou
• přísná spravedlnost: tj. požadavek nenechat nedostatky a přestupky bez povšimnutí, nepreferovat jen některé
žáky, postupovat jednotně při hodnocení a klasifikaci, nepodléhat subjektivnímu náladám
Typologie učitelů− logotrop: učitel, jehož vnitřní pohnutkou k učení je látka, obor
− paidotrop: pedagog zaměřený na adekvátní utváření osobnosti žáka− rozdělení:
• filozoficky orientovaný logotrop: vlastní zkušenosti a názory studentů málo respektuje
• odborně-vědecky orientovaný logotrop:
▪ v oboru je vše důležité, vše chce naučit
▪ umí se nadchnout pro svůj předmět, srozumitelně vyložit učivo
▪ velký vzdělávací vliv, výchovně působí málo, nevidí individualitu žáků, nedostatek uznání
• individuálně psychologicky orientovaný paidotrop: