Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12A - Činitelé výchovy

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.17 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Základní rysy pedagogovy osobnosti− osobnostní rysy ovlivňují průběh i výsledky procesu vzdělávání, patří k nim zejména:

• tvořivost: 

▪ schopnost neustále hledat nové a lepší prostředky, způsoby práce 
▪ jedině tvořivý pedagog má předpoklady vychovávat tvořivého jedince 

• zásadový morální postoj:

▪ tj. pedagogovo myšlení, cítění a chování v duchu humanismu, demokratismu a vlastenectví 
▪ jeho kladný vztah k práci, ukázněnost, pevná vůle 

• pedagogický optimismus: tj. pevné přesvědčení o účinnosti pedagogického působení (důvěra ve výchovu, v žáka,

radostný přístup k práci)

• pedagogický takt: tj. ukázněnost v jednání se žáky, schopnost sebeovládání 
• pedagogický klid: tj. schopnost pracovat soustředěně, nespěchat, trpělivě vysvětlovat problematiku tak, až ji žák 

pochopí 

• pedagogické zaujetí: tj. aktivní přístup k oboru a k látce, kterou pedagog vyučuje 
• hluboký přístup k žákům: láska k dětem, snaha, co nejlépe žáka poznat, pochopit ho a pracovat s ním ve shodě s 

jeho individualitou 

• přísná spravedlnost: tj. požadavek nenechat nedostatky a přestupky bez povšimnutí, nepreferovat jen některé 

žáky, postupovat jednotně při hodnocení a klasifikaci, nepodléhat subjektivnímu náladám 

Typologie učitelů− logotrop: učitel, jehož vnitřní pohnutkou k učení je látka, obor
− paidotrop: pedagog zaměřený na adekvátní utváření osobnosti žáka− rozdělení:

• filozoficky orientovaný logotrop: vlastní zkušenosti a názory studentů málo respektuje 
• odborně-vědecky orientovaný logotrop:

▪ v oboru je vše důležité, vše chce naučit 
▪ umí se nadchnout pro svůj předmět, srozumitelně vyložit učivo 
▪ velký vzdělávací vliv, výchovně působí málo, nevidí individualitu žáků, nedostatek uznání 

• individuálně psychologicky orientovaný paidotrop:

Témata, do kterých materiál patří