Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13A - Postavení jedince ve výchovném procesu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (73.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

(navigátor, řidič, pilot, architekt)

• fyzická, tělesně-pohybová (kinestetická) – manuální zručnost, sporty, tanec, dotýká se lidí s nimiž mluví (chirurg, 

sportovec, tanečník, výtvarník)

• muzikálně-rytmická, hudební – hudební paměť, zpěv, hra na nástroj, smysl pro rytmus (hudebník) 
• interpersonální – sebereflexe, schopnost uvědomovat si sebe sama, nezávislost, sebedůvěra
• intrapersonální – schopnost všímat si druhých, chápání druhých, empatie, naslouchání (učitel, lékař, psycholog,

kněz) 

3) sociální − významným faktorem je sociální situace realizovaná zejména v rodině− soc. situace → významný činitel, soc. vazby mohou vzdělávání a výchovu motivovat pozitivně, ale i zasahovat rušivě − 1 z význ. činitelů podporujících rozvoj různých forem výchovně-vzdělávací činn. je vytvoření pozitivní PED atmosféry− problematika rodiny, jejich zájmů, postojů, finančního zabezpečení
− sociální vazby vytvořené v kruhu rodiny přitom mohou mít pozitivní vliv na průběh výchovy a vzdělávání 
− velmi důležitá také dosavadní vzdělanostní úroveň− dosavadní vzdělanostní úroveň je příznivá za předpokladu, že dosavadní vědomosti, dovednosti, návyky i postoje, 

zájmy a potřeby jsou na úrovni žádoucí z hlediska další výchovně-vzdělávací činnosti

− výchova má v sobě vždy mnoho prvků převýchovy

13A

POSTAVENÍ JEDINCE VE VÝCHOVNÉM PROCESU

− měla by navazovat na fungující a dobré získané schop., dovednosti, znalosti a měnit jen schémata chybně zafixovaná
− k těmto skutečnostem lze dospět pedagogickou diagnostikou, zejména samotnou diagnózou
− diagnóza předpokladů a nejvhodnějších metod, způsob optimálního rozvoje předpokladů a posilování či 

kompenzování slabých předpokladů jinými

V pedagogickém procesu u jedince rozvíjíme− výsledkem vých.-vzděl. procesu je vždy komplexní rozvoj jedince – tzn. rozvoj po všech stránkách jeho osobnosti 
− stimulujeme žákovy mravní, světonázorové a etické postoje ke světu, ale také estetické, pohybové i pracovní kvality
− podporuje žákovy potřeby a zájmy − ovlivňuje sociální chování žáka− je třeba výchovu orientovat na konkrétního jednotlivce (přihlížet co nejvíce k individualitám žáků)
− výchova by měla ovlivňovat rozhodovací proces a pomoct naučit se člověku nést odpovědnost za svá rozhodnutí
− jedinec by si měl uvědomovat svoji autenticitu a budovat kladné mravní zásady− jedinec by měl být veden k sebepoznání

Témata, do kterých materiál patří