13A - Postavení jedince ve výchovném procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
(navigátor, řidič, pilot, architekt)
• fyzická, tělesně-pohybová (kinestetická) – manuální zručnost, sporty, tanec, dotýká se lidí s nimiž mluví (chirurg,
sportovec, tanečník, výtvarník)
• muzikálně-rytmická, hudební – hudební paměť, zpěv, hra na nástroj, smysl pro rytmus (hudebník)
• interpersonální – sebereflexe, schopnost uvědomovat si sebe sama, nezávislost, sebedůvěra
• intrapersonální – schopnost všímat si druhých, chápání druhých, empatie, naslouchání (učitel, lékař, psycholog,
kněz)
3) sociální − významným faktorem je sociální situace realizovaná zejména v rodině− soc. situace → významný činitel, soc. vazby mohou vzdělávání a výchovu motivovat pozitivně, ale i zasahovat rušivě − 1 z význ. činitelů podporujících rozvoj různých forem výchovně-vzdělávací činn. je vytvoření pozitivní PED atmosféry− problematika rodiny, jejich zájmů, postojů, finančního zabezpečení
− sociální vazby vytvořené v kruhu rodiny přitom mohou mít pozitivní vliv na průběh výchovy a vzdělávání
− velmi důležitá také dosavadní vzdělanostní úroveň− dosavadní vzdělanostní úroveň je příznivá za předpokladu, že dosavadní vědomosti, dovednosti, návyky i postoje,
zájmy a potřeby jsou na úrovni žádoucí z hlediska další výchovně-vzdělávací činnosti
− výchova má v sobě vždy mnoho prvků převýchovy
13A
POSTAVENÍ JEDINCE VE VÝCHOVNÉM PROCESU
− měla by navazovat na fungující a dobré získané schop., dovednosti, znalosti a měnit jen schémata chybně zafixovaná
− k těmto skutečnostem lze dospět pedagogickou diagnostikou, zejména samotnou diagnózou
− diagnóza předpokladů a nejvhodnějších metod, způsob optimálního rozvoje předpokladů a posilování či
kompenzování slabých předpokladů jinými
V pedagogickém procesu u jedince rozvíjíme− výsledkem vých.-vzděl. procesu je vždy komplexní rozvoj jedince – tzn. rozvoj po všech stránkách jeho osobnosti
− stimulujeme žákovy mravní, světonázorové a etické postoje ke světu, ale také estetické, pohybové i pracovní kvality
− podporuje žákovy potřeby a zájmy − ovlivňuje sociální chování žáka− je třeba výchovu orientovat na konkrétního jednotlivce (přihlížet co nejvíce k individualitám žáků)
− výchova by měla ovlivňovat rozhodovací proces a pomoct naučit se člověku nést odpovědnost za svá rozhodnutí
− jedinec by si měl uvědomovat svoji autenticitu a budovat kladné mravní zásady− jedinec by měl být veden k sebepoznání