Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13A - Postavení jedince ve výchovném procesu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (73.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

− schopnosti na rozdíl od vědomostí jsou trvalejšího charakteru, ale jejich utváření je pomalejší 
− schopnosti jsou předpokladem dalšího úspěšného osvojování vědomostí, dovedností a návyků
− specifický problém schopností při výchově a vzdělávání dospělých → existují zde velké individuální rozdíly 

podmíněné zdravotním stavem, životním způsobem i dosavadní pracovní činností 

− 2 názory na současné pojetí výchovy a vzdělávání v souvislosti s psychickými předpoklady 

• dominuje role vrozených vlastností – ty jsou nejdůležitějším a nejzásadnějším faktorem
• teorie mastery learningu  (zvládající učení) – každý jedinec bez ohledu na vrozené vlastnosti má možnost

zvládnout stejné množství látky pokud mu k tomu je poskytnut dostatek prostoru a času (individuální hledisko);
je tedy třeba respektovat vlastní tempo žáků 

− velmi důležitým faktorem je i výchovně-vzdělávací styl žáka:

• kognitivní styl – převážně vrozený 
• učební styl – získaný v průběhu života (zrakový, kinestetický nebo sluchový typ) 

− každý jedinec tak má svůj vlastní učební styl – individuální způsob osvojování poznatků, který je určující v přístupu k 

učení, zahrnuje složky poznávací, motivační, emocionální, sociální, autoregulační a vliv vnějších a vnitřních podmínek

− důležitým faktorem je také nutnost respektovat různé druhy inteligence žáků− inteligenci chápeme jako soubor dispozic, která umožňuje řešit problémy 
− rozlišujeme sedm typů inteligence (dle Gardnera):

• logicko-matematická – rychlé počítání, analýza, dedukování (matematik, vědecký pracovník)
• jazyková a řečová (verbálně-lingvistická) – mluvení, čtení, psaní dopisů, paměť na jména (právník, spisovatel, 

novinář, komentátor) 

• prostorová a zraková (vizuální) – orientace v prostoru, čtení map, paměť na obličeje, porozumění nákresům 

Témata, do kterých materiál patří