13A - Postavení jedince ve výchovném procesu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
účastníka jazykového kurz nebo pacienta instruovaného lékařem
− jedince ve výchovně-vzdělávacím procesu výrazně ovlivňují podmínky výchovy:
• vnitřní podmínky
▪ nutnost respektovat individuální tempo žáka▪ výrazný vliv temperamentu – ovlivňuje citové ladění, prožívání a reagování žáka
▪ je třeba respektovat rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti, vědomosti)
▪ působí rozdílné charakterové vlastnosti jedince
▪ uplatňují se rozdíly v motivaci žáků
• vnější podmínky
▪ komplex přírodních a společenských okolností ve kterých výchova probíhá
▪ dány dosaženou úrovní vývoje životního prostředí ▪ např. o vybavení třídy, vyvětrání, osvětlení, způsob podání látky, teplota ad.
Výchovné předpoklady− dělíme do 3 kategorií
1) fyzické− požadavky týkající se celkové tělesné zdatnosti a zdraví, fyzického typu, výšky těla a délky končetin, pohybové
pružnosti a uvolněnosti
− požadavky na citlivost smyslových orgánů, motoriku a koordinaci
− stav těla často souvisí s nižší výkonností v učení (únava po tělesné aktivitě, bolest, hlad)
− zvláštní uplatnění v tělesné výchově nebo výchově estetické
13A
POSTAVENÍ JEDINCE VE VÝCHOVNÉM PROCESU
2) psychické− schopnosti a nadání pro určitou činnost ve výchovně vzdělávacím procesu
− je třeba odlišit schopnosti od vloh− vlohy chápeme jako vrozené anatomicko-fyziologické zvláštnosti organismu− vlohy jsou základem rozvoje schopností, schopnosti samy jsou pak výsledkem tohoto vývoje
− ve výchovně-vzdělávacím procesu je nutné v max. možné míře zajistit odpovídající podm. pro nejvýznamnější činn.,
ve kterých se schopnosti mohou utvářet a zejména rozvíjet
− pro rozvoj schopností je zapotřebí, aby si jedinec osvojil vědomosti, dovednosti a návyky získané a vytvořené ve
společenskohistorické praxi a tvořivě jich užíval jak ve škole tak mimo ni