Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




13A - Postavení jedince ve výchovném procesu

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (73.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

účastníka jazykového kurz nebo pacienta instruovaného lékařem

− jedince ve výchovně-vzdělávacím procesu výrazně ovlivňují podmínky výchovy: 

• vnitřní podmínky

▪ nutnost respektovat individuální tempo žáka▪ výrazný vliv temperamentu – ovlivňuje citové ladění, prožívání a reagování žáka
▪ je třeba respektovat rozdíly ve výkonových vlastnostech (schopnosti, dovednosti, vědomosti)
▪ působí rozdílné charakterové vlastnosti jedince
▪ uplatňují se rozdíly v motivaci žáků

• vnější podmínky 

▪ komplex přírodních a společenských okolností ve kterých výchova probíhá
▪ dány dosaženou úrovní vývoje životního prostředí ▪ např. o vybavení třídy, vyvětrání, osvětlení, způsob podání látky, teplota ad.

Výchovné předpoklady− dělíme do 3 kategorií
1) fyzické− požadavky týkající se celkové tělesné zdatnosti a zdraví, fyzického typu, výšky těla a délky končetin, pohybové 

pružnosti a uvolněnosti

− požadavky na citlivost smyslových orgánů, motoriku a koordinaci
− stav těla často souvisí s nižší výkonností v učení (únava po tělesné aktivitě, bolest, hlad) 
− zvláštní uplatnění v tělesné výchově nebo výchově estetické

13A

POSTAVENÍ JEDINCE VE VÝCHOVNÉM PROCESU

2) psychické− schopnosti a nadání pro určitou činnost ve výchovně vzdělávacím procesu
− je třeba odlišit schopnosti od vloh− vlohy chápeme jako vrozené anatomicko-fyziologické zvláštnosti organismu− vlohy jsou základem rozvoje schopností, schopnosti samy jsou pak výsledkem tohoto vývoje
− ve výchovně-vzdělávacím procesu je nutné v max. možné míře zajistit odpovídající podm. pro nejvýznamnější činn., 

ve kterých se schopnosti mohou utvářet a zejména rozvíjet

− pro rozvoj schopností je zapotřebí, aby si jedinec osvojil vědomosti, dovednosti a návyky získané a vytvořené ve 

společenskohistorické praxi a tvořivě jich užíval jak ve škole tak mimo ni 

Témata, do kterých materiál patří