14A - Pedagogická diagnostika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
• typy:
▪
osobní
▪
rodinná: rodinné zázemí jedince
▪
sociální: vztahy s vrstevníky, se spolužáky, s učiteli, …
− rozhovor (diagnostický)
• podstatou této metody je, že první osoba (psycholog, učitel) se táže druhé osoby (dotazovaný – respondent)
• na základě promyšlených otázek získává psycholog poznatky, které potřebuje k řešení psychologických problémů
• pro vyhodnocení potřebuje psycholog písemný záznam, záznam na kazetě
• druhy rozhovoru:
▪
individuální, skupinový
14A
PEDAGOGICKÁ DIAGNOSTIKA
▪
standardizovaný (řízený): dle předem připravených otázek
▪
nestandardizovaný (volný): bez připravených otázek
▪
polostandardizovaný: část otázek připravena a část vyplývá z rozhovoru samotného
−
dotazník (anketa)
• dotazník je určen pro hromadné získávání údajů
• písemná forma kladení otázek a získávání odpovědí
• druhy:
▪ osobnostní: jedinec posuzuje své chování, postoje▪ posuzovací: ostatní lidé posuzují daného jedince
▪ strukturovaný: s uzavřenými otázkami▪ nestrukturovaný: s otevřenými otázkami▪ kombinovaný: s oběma typy otázek
5) kazuistika− tzv. případová studie – popis konkrétního případu
− zaměřena na zjištění a hledání příčin, které vedly k určitému sociálnímu problému
− diagnózu určíme:
• rozhovorem s jedincem
• šetřením v domácnosti
Klasické ústní a písemné zkoušení:− ústní zkoušení:
• výhody:
▪ učitel může žáka pomocnými otázkami nasměrovat ke správné odpovědi
▪ pokud žák nerozumí zadané otázce, má možnost se učitele konkrétně zeptat
• nevýhody:
▪ učitel je časově omezen
▪ pro žáky představuje zkoušení před tabulí stres, proto někdy nejsou schopni odpovědět
− písemné zkoušení:
• výhody:
▪ v rámci písemného zkoušení je učitel schopen si ověřit znalosti u všech žáků najednou
▪ žák si může odpověď v klidu rozmyslet, popřípadě ještě opravit