Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20A - Pedagogický odkaz J. A. Komenského

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (76.13 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

• návod pro matky pro výchovu nejmenších v rodině a jejich přípravu pro školní docházku 

− Brána jazyků otevřená

• nová progresivní učebnice latiny a dalších cizích jazyků 
• encyklopedické dílo o vzniku světa, přírodě, lidském těle, umění a náboženství 
• obsah:

▪ shrnuto 8000 slov do 1000 vět a do 100 věcných okruhů 
▪ spojení jazykové výchovy a poznávání skutečnosti 
▪ současně učit se věcem i slovům 

2

20A

PEDAGOGICKÝ ODKAZ J. A. KOMENSKÉHO

− Nejnovější metoda jazyků

• vyslovil názor na jazykové vyučování • 10 kapitola tohoto spisu: Analytická didaktika (analýza základních didaktických problémů)

− Škola na jevišti

• soubor didaktických her (přiblížení žákům některých jevů z různých oblastí)
• vzdělávání má být podle něj přístupné všem, bez rozdílu sociálního původu a pohlaví 

− Svět v obrazech

• mezinárodně Komenského proslavila • ilustrovaná podoba vybraných kapitol Brány jazyků 

− Komenského didaktika

• rozumí jí umění, jak dobře učit, tzv. rychle, s chutí a napevno 
• zdůrazňuje kvality doceňované moderní PED: racionálnost, adekvátní motivace a efektivnost veškeré výuky 
• výstižná psychologická charakteristika poznávacích procesů, paměti i věkových zvláštností dětí 
• základní didaktický zákon:

▪ učit se všemu příkladem, pravidlem a praxí 
▪ vycházet z poznání bezprostřední skut.(žák za pomoci učitele sám odvozuje obecný závěr a důsl. pro praxi)

• rozpracoval didaktické principy • hlavní principy:

▪ názornosti: opírat se co nejvíce o zkušenost (považoval to za „zlaté pravidlo“ vyučování)
▪ systematičnosti: návaznost veškerého učiva, nejen v rámci jednotlivých předmětů, ale i mezioborově 
▪ aktivnosti: vycházet ze zájmů žáků, probouzet nové zájmy, podněcovat aktivní myšlenkové procesy i 

Témata, do kterých materiál patří