25A - Andragogika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
1
25A
ANDRAGOGIKA
4) občanské vzdělávání dospělých− nejodstrčenější oblast vzdělávání dospělých
− cíl: spoluutváření osobnosti dospělého jako občana
− obsah: všeobecné vzdělávání, etická, právní a ekologická výchova
− instituce: média, občanská sdružení
− organizační formy: přednáškový cyklus, beseda, rozhlasové a televizní vzdělávání
Specifika stáří− poslední část lidského života− neexistuje přesný okamžik nástupu stáří
− jde o velmi individuální fyziologický proces, který u každého člověka probíhá jinak
− někdy bývá za tuto hranici považován věk 60 let
− člověk ve stáří obvykle trpí více nespavostí, únavou, hůře slyší a vidí
Gerontologie− výchova a vzdělávání lidi v neproduktivním věku − poprvé pojem použil Ilja Iljič Mečnikov v roce 1903
Biologické znaky stáří− jednotlivé části a orgány lidského těla částečně ochabují, nepracují tak jak by si člověk přál
− pokles tělesné hmotnosti− zvyšuje se riziko úrazu (změkčování kostí)
− snížení výkonnosti srdce, plic a cévního systému − změny vzhledu a vlastnosti kůže (snižuje se obsah vody v kůži – vznikají vrásky a pigmentové skvrny)
− zhoršení zraku a sluchu
Psychologické změny ve stáří− psychický stav starého člověka je individuální
− se stářím klesá energie a vitalita většiny jedinců
− starší lidé se mohou zdát podrážděnější
− zhoršuje se jejich mluva
− práce trvá člověku déle
− může se zhoršovat paměť a zvyšovat se zapomněnlivost
− ochabuje umění rozpoznávání barev
Idea celoživotního vzdělávání− poprvé myšlenku celoživotního vzdělávání vyslovil Platón a dále ji rozvíjel J. A. Komenský − obecně pro ideu celoživotního vzdělávání je významný počátek 19. století
Charakter celoživotního vzdělávání− představuje novou životní etapu člověka − týká se všech členů společnosti bez rozdílu
− je zpřístupněné komukoliv v průběhu života − je dynamické a neustálé proměnlivé − je prostředkem rozvoje jednotlivce i celé společnosti
− zmírnění či odstranění vzdělávacích nedostatků z období dětství a mládí