Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25A - Andragogika

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

1

25A

ANDRAGOGIKA

4) občanské vzdělávání dospělých− nejodstrčenější oblast vzdělávání dospělých 
− cíl: spoluutváření osobnosti dospělého jako občana
− obsah: všeobecné vzdělávání, etická, právní a ekologická výchova 
− instituce: média, občanská sdružení 
− organizační formy: přednáškový cyklus, beseda, rozhlasové a televizní vzdělávání 
Specifika stáří− poslední část lidského života− neexistuje přesný okamžik nástupu stáří 
− jde o velmi individuální fyziologický proces, který u každého člověka probíhá jinak 
− někdy bývá za tuto hranici považován věk 60 let
− člověk ve stáří obvykle trpí více nespavostí, únavou, hůře slyší a vidí 
Gerontologie− výchova a vzdělávání lidi v neproduktivním věku − poprvé pojem použil Ilja Iljič Mečnikov v roce 1903  
Biologické znaky stáří− jednotlivé části a orgány lidského těla částečně ochabují, nepracují tak jak by si člověk přál 
− pokles tělesné hmotnosti− zvyšuje se riziko úrazu (změkčování kostí)
− snížení výkonnosti srdce, plic a cévního systému − změny vzhledu a vlastnosti kůže (snižuje se obsah vody v kůži – vznikají vrásky a pigmentové skvrny)
− zhoršení zraku a sluchu 
Psychologické změny ve stáří− psychický stav starého člověka je individuální 
− se stářím klesá energie a vitalita většiny jedinců 
− starší lidé se mohou zdát podrážděnější 
− zhoršuje se jejich mluva 
− práce trvá člověku déle 
− může se zhoršovat paměť a zvyšovat se zapomněnlivost
− ochabuje umění rozpoznávání barev  
Idea celoživotního vzdělávání− poprvé myšlenku celoživotního vzdělávání vyslovil Platón a dále ji rozvíjel J. A. Komenský − obecně pro ideu celoživotního vzdělávání je významný počátek 19. století 
Charakter celoživotního vzdělávání− představuje novou životní etapu člověka − týká se všech členů společnosti bez rozdílu 
− je zpřístupněné komukoliv v průběhu života − je dynamické a neustálé proměnlivé − je prostředkem rozvoje jednotlivce i celé společnosti 
− zmírnění či odstranění vzdělávacích nedostatků z období dětství a mládí 

Témata, do kterých materiál patří