5A - Současné pojetí výchovy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5A
SOUČASNÉ POJETÍ VÝCHOVY
− Naše pedagogika vychází z pokrokových pedagogických tradic− Převzala odkaz pedagogického demokratismu − Snaží se uskutečňovat ideu J. A. Komenského rozvíjet všechny ve všem všestranně
− V roce 1992 se ČR přihlásila k Všeobecné deklaraci lidských práv z roku 1948 (formulovány základní požadavky na
moderní výchovu v demokratické společnosti)
Výchova
− je celoživotní proces, který začíná narozením jedince a končí jeho smrtí
− cílevědomé, záměrné, organizované a plánovité působení, při kterém dochází k všestrannému formování osobnosti − všestranná výchova se zaměřuje na rozvoj člověka z hlediska rozumového, smyslového, charakterového, mravního,
citového, tělesného
− všestranná výchova se skládá z jednotlivých složek výchovy, kterými jsou: složka estetická, pracovní, tělesná,
rozumová, jazyková, mravní
− výchova je hlavní složkou procesu socializace (začleňování člověka do společnosti)
− při výchově dochází k vzájemnému působení mezi vychovávajícím a vychovávaným – obě strany jsou aktivní, ale
vedoucí roli má pedagog
Znaky výchovy− záměrnost, cílevědomost, dlouhodobost
− probíhá v určitém čase a za určitých podmínek
− specificky lidská činnost
− výchova je hlavní složkou socializace
Výchova je předmětem pedagogiky− zkoumá zákonitosti člověka ve všech období jeho života
− vychází ze skutečnosti, že výchova a vzdělávání se stávají celoživotním procesem − je nutné zkoumat tento proces ve všech obdobích lidského života
Činitelé rozvoje jedince− dědičnost – dědičné předpoklady
• biologická podmíněnost
▪
dána genetickou výbavou každého organismu
▪
promítá se do fyzických rysů, typů nervové soustavy, vloh apod.
• dědičné faktory, zdravotní stav
▪
momentální zdravotní indispozice: teplota, rýma